پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
تبلیغات
.



عید غدیر خم
نوشته شده در یک شنبه 20 مهر 1393
بازدید : 3440
نویسنده : فرشید

علی در عرش بالا بی نظیر است                    علی بر  عالم  و  آدم  امیر است

 

 به   عشق  نام   مولایم  نوشتم                      چه عیدی بهتر از عید غدیر است

 

عید غدیر خم.تصویر عید غدیر

موضوع ولایت 

حضرت محمد(ص) پیامبر اسلام در بازگشت از آخرین حج خود همه مسلمانانی که در حج شرکت داشتند را در غدیر خم جمع کرد

پیامبر فرمودند: آیا نه این است که شما به یگانگی خداوند و اینکه محمد ( ص ) بنده و فرستاده ی اوست گواهی می دهید.

همگان گفتند: آری به این حقایق گواهی می دهیم.

پیامبر فرمودند: من به سرای باقی خواهم رفت، مواظب باشید با دو چیز گرانبها که در میان شما می گذارم چگونه رفتار می نمایید.

شخصی پرسید یا رسول الله آن دو چیز گرانبها چیست؟

حضرت فرمودند: آنکه بزرگتر است کتاب خداست که وسیله ی ارتباط شما با خداست و دیگری عترت من که همان اهل بیت من هستند. این دو هرگز از یکدیگرجدا نخواهدشد تا کنار حوض کوثر بر من وارد شوند بنابراین بر آندو پیشی نگیرید و از پیروی آن دو باز نایستید و کوتاهی نکنید که هلاک خواهید شد. ( حدیث ثقلین )

عید غدیر خم

 

بعد از آن دست حضرت علی ( ع ) را گرفتند و بلند کردند و فرمودند: آیا من بر شما برتر از خود شما نیستم؟ مردم گفتند : البته حضرت فرمودند: هر کس را که من مولا هستم علی نیز مولای اوست. این سخن را چند بار تکرار کردند و بعد دعا کردند که بار خدایا دوست بدار کسی را که علی را دوست دارد و یاری فرما یاران او را و خوار گردان خوارکنند گان او را ، و او را محور حق قرار ده. بعد از حاضرین خواستند که این جریان را به غایبین برسانند. سپس مردم آن جمع ، یکایک به حضرت علی تبریک گفتند و ایشان را امیرالمومنین نامیدند. این واقعه در محلی به نام غدیر خم اتفاق افتاد. به همین دلیل شیعیان روز به امامت رسیدن حضرت علی ( ع ) را عید غدیر خم نامگذاری کردند. آن سال را چون آخرین سفر حج پیامبر بود حجه الوداع نامیدند.

عید غدیر

رهبر معظم انقلاب به مناسبت عید سعید غدیر خم فرموده اند  

غدیر در آثار اسلامى ما به «عید الله‌الاکبر»، «یوم‌العهد المعهود» و «یوم‌المیثاق المأخوذ» تعبیر شده است. این تعبیرات که نشان دهنده‌ى تأکید و اهتمامى خاص به این روز شریف است، خصوصیتش در مسأله‌ ولایت است.

آن عاملى که در اسلام ضامن اجراى احکام است، حکومت اسلامى و حاکمیت احکام قرآن است، والا اگر آحاد مردم، ایمان و عقیده و عمل شخصى داشته باشند، لیکن حاکمیت -چه در مرحله‌ى قانونگذارى و چه در مرحله‌ى اجرا - در دست دیگران باشد، تحقق اسلام در آن جامعه، به انصاف آن دیگران بستگى دارد.

اگر آنها افراد بى‌انصافى بودند، مسلمانان همان وضعى را پیدا مى‌کنند که شما امروز در کوزوو، دیروز در بوسنى و هرزگوین، دیروز و امروز در فلسطین و در جاهاى دیگر شاهدش بوده‌اید و هستید - ما هم در ایران مسلمان عریق و عمیق خودمان، سالهاى متمادى همین را مشاهده مى‌کردیم - اما چنانچه حکام، قدرى با انصاف باشند، اجازه خواهند داد که این مسلمانان به قدر دایره‌ى خانه‌ى خودشان - یا حداکثر ارتباطات محله‌اى - چیزهایى از اسلام را رعایت کنند؛ ولى اسلام نخواهد بود

منابع :عکس از وبسایت نون وآب 

ویرایش عکس : وب روستای کلاته بالا

 تهیه و تنظیم مطالب :وبسایت روستای کلاته بالا

 

 


:: موضوعات مرتبط: اخبار روستای کلاته بالا , عید غدیر , ,
:: برچسب‌ها: عید غدیر خم ,



تسلیت
نوشته شده در چهار شنبه 16 مهر 1393
بازدید : 3501
نویسنده : فرشید

انالله و انا الیه راجعون

تسلیت.آگهی ترحیم

 

درگذشت مر حومان و مغفوران حاج غلامرضا عباس زاده و مرحومه مغفوره بانو بخشی چنان سنگین و جانسوز است که به دشواری به باور می‌نشیند، ولی در برابر تقدیر حضرت پروردگار چاره‌ای جز تسلیم و رضا نیست.این ماتم جانگداز را به خانواده های محترم عباس زاده و دیگر بستگان سببی ونسبی صمیمانه تسلیت عرض نموده و برای آنان صبر و اجر و برای آن عزیز ان سفرکرده علو درجات طلب می‌کنم

به همین مناسبت مجلس ختمی در روز جمعه مورخ 93/7/18 درمسجد سیدالساجدین  از ساعت 115الی  16.30واقع در خیابان استخر کوچه بوستان ششم غربی برگزار می گردد.

 

 تشریف فرمایی سروران گرامی موجب شادی روح آن عزیزان وتسلی خاطر بازماندگان خواهد بود


:: موضوعات مرتبط: اخبار روستای کلاته بالا , پیام تسلیت , ,
:: برچسب‌ها: تسلیت , آگهی ترحیم ,



تسلیت
نوشته شده در سه شنبه 8 مهر 1393
بازدید : 4437
نویسنده : فرشید

   انالله و انا الیه راجعون

در کمال تأسف باخبر شدیم آقایان حاج غلامرضا عباس زاده به همراه اخوی ایشان علی رضا عباس زاده و همسر آقای علی رضا عباس زاده دچار حاثه شده و دار فانی را وداع گفتند. این ضایعه بزرگ را به خانواده های  محترم  عباس زاده ، بخشی و دیگر بستگان سببی و نسبی تسلیت عرض می نماییم و  از خداوند متعال برای ایشان  طلب مغفرت و برای خانواده محترمشان صبر جمیل مسئلت می نماییم.

 

 همچنین از شنیدن خبر فوت خانم صغری محمدی بسیار متاثر شدم بنده این واقعه دردناک را خدمت پدر ،مادر برادران وخواهران،همسر و فرزندان آن مرحومه تسلیت عرض می کنم واز درگاه خداوند متعال برای آنها صبر مسئلت دارم مارو هم در غم عزیز از دست رفته تان شریک بدونیدآگهی ترحیم،تسلیت


:: موضوعات مرتبط: اخبار روستای کلاته بالا , پیام تسلیت , ,
:: برچسب‌ها: تسلیت , آگهی ترحیم ,



پنیر محلی
نوشته شده در جمعه 4 مهر 1393
بازدید : 3528
نویسنده : فرشید

 پنیر محلی

پنیر محلی

پنیر یکی از گونه‌های لبنیات است که در تمام نقاط جهان در ده ها گونه مختلف از شیر گاو ، بز ،گوسفند و گاومیش تهیه و به عنوان غذا یا تکمیل کننده آن مورد استفاده قرار می گیرد.

پنیر یک مادهٔ غذایی باستانی است که طریقه درست کردن آن  به دوران پیش از تاریخ بر میگردد. طبق اطلاعات موجود  ، هیچ کس نمیداند چه کسی و در کجا اولین بار پنیر درست کرده است ، اما آنچه قدر مسلم است اینکه پنیر محلی روستای کلاته بالا از هزاران سال پیش تا کنون به روشی جالب تهیه می شود که شخصا تا به حال ندیده و نشنیده ام که این روش تهیه در جایی دیگر مرسوم باشد .

طریقه تهیه پنیر محلی در روستای کلاته بالا

پنیر محلی

پنیر از دلمه ‌شدن شیر تهیه میشود. بدین روش که با اضافه کردن  آنزیم (مایهٔ پنیر) و یا یک جایگزین (مانند اسید استیک یا سرکه) دلمه میشود ولی در هزاران سال پیش که مایه پنیر نبود پس پنیر را به چه روشی تهیه می کردند. جالب است بدانید که اجداد ما در هزاران سال پیش آنزیم را کشف کردند و این دانشمندان امروزی هستند که با علم و تکنولوژی طریقه تهیه آنزیم را بدست آورده و آن را تهیه می کنند.

طرز تهیه مایه پنیر در روستای کلاته بالا

معده گوسفند از 2قسمت سیراب (اشکم به) و شیر دون (هزار توزه) تشکیل شده است در روستای کلاته بالا قسمت شیردون معده بره یا بزغاله ای که علوفه نخورده باشد معمولا قبل از یک ماهگی را به 4تا6قسمت مساوی تقسیم می کنند و آن تکه شیردن را در پارچه ای سفید قرار داده دور پارچه را می دوزند تا شبیه کیسه ای کوچک اما بدون در گردد. حالا این تکه معده حاوی آنزیمی است که شیر را به پنیر تبدیل می کند .

اول شیر را می جوشانند تا میکروب های آن کشته شود زمانی که دمای شیر به زیر 50درجه رسید آن تکه از معده بره یا بزغاله را داخل شیر می اندارند تا چند دقیقه بماند برای اینکه آنزیم زود تر داخل شیر اضافه شود کمی تکه معده را داخل شیر مالش می دهند و آن را بر می دارند تا شیر به پنیر تبدیل گردد بعد از اینکه به صورت دلمه گردید آن را به عنوان غذا میل می کنند و جهت اینکه ماندگاری آن را بالا ببرند پنیر را روی پارچه ای از جنس کرباس می ریزند ولایه های پارچه را روی هم قرار داده و تکه ای تخته سنگ روی آن قرار می دهند تا آب اضافه پنیر گرفته شود این پنیر مزه ای کمی شیرین دارد لذا بعد از اینکه آب پنیر گرفته شد پنیر را داخل آب نمک قرار می دهند تا هم تازه بماند هم کمی نمک به خود گرفته و ماندگاری آن بالا می رود . 

کسانی که به مزه این پنیر عادت کردند به ندرت پنیر های موجود را بازار را می پسندند

 


:: موضوعات مرتبط: غذاهای محلی روستای کلاته بالا , پنیر محلی , ,
:: برچسب‌ها: پنیرمحلی , انواع پنیر , طرز تهیه پنیرمحلی , ,



پیام تسلیت
نوشته شده در پنج شنبه 20 شهريور 1393
بازدید : 4082
نویسنده : فرشید

                                          انالله و انا الیه راجعون

    نام مادر بايد با زر نوشت                           بر ديوار دل و درب بهشت

 پیام تسلیت

به همین مناسبت مجلس ختمی در روز پنج شنبه مورخ 1393/06/20 درمسجد صاحب  سیدالشهدا از ساعت 17الی 16.30واقع در چهاراه سیدالشهدا برگزار می گردد.

 تشریف فرمایی سروران گرامی موجب شادی روح آن مرحومه وتسلی خاطر بازماندگان خواهد بود


:: موضوعات مرتبط: اخبار روستای کلاته بالا , پیام تسلیت , ,
:: برچسب‌ها: پیام تسلیت , آگهی ترحیم , ,



عناب
نوشته شده در دو شنبه 10 شهريور 1393
بازدید : 3605
نویسنده : فرشید

مقدمه:

 خواص داروئی عناب

درخت عناب با آب وهوای روستای کلاته بالا بسیار سازگار است گواه این ادعا درخت عنابی با بیش از 300سال عمر می باشد  ولی به علت اینکه از درختچه زرشک بیشتر نیاز به آب دارد  از این رو کشاورزان مجبورند از کاشت آن صرف نظر کنند در صورتی که درخت عناب از نظر اقتصادی سود بیشتری نسبت به درختچه های زرشک دارد.

 عناب و خواص دارویی آن 

عناب درختي است خزان‌پذیر كه ارتفاع آن تا 10متر وگاها بیشتر مي رسد نوعي از اين درخت مستقيم و باريك است و نوعي ديگر بصورت كج و معوج بالا مي رود .

منشا این گیاه به چين و آسيا بر می گردد، گرچه بعد ها به طور نامعلومی پراكنده شده و امروز در بخش های گسترده ای از نقاط مختلف زمین دیده می شود .

برگ‌های بیضی شکلش کشیده، بدون کرک، سبز براق ،‌ متناوب و دندانه دار است . گلهاي آن كوچك و برنگ سبز مايل به زرد مي باشد. میوه‌های درخت بیضوی شکل و سفت بوده و طولشان به ۲-۳ سانتی‌متر می‌رسد. عناب نارس سبز و لغزنده بوده و طعمی شبیه به سیب دارد که پس از رسیدن به رنگ قرمز تیره درآمده و چروک می‌خورد. میوهٔ عناب که هسته‌ای دراز و باریک دارد در پاییز به طور کامل می‌رسد. مزهٔ عناب كمي شيرين است  و دارای خاصیت دارویی می‌باشد.

عناب در ظاهر شبيه به خرماست لذا به آن  خرماي قرمز و خرماي چيني نيز می گویند.

خواص داروئی عناب

در بریتانیا عناب را به صورت خشک‌شده و یا به صورت آب‌نبات‌های طعم‌دار همراه با چای عصر میل می‌نمایند. در کره، چین و تایوان، شربت شیرین میوه عناب را مورد استفاده قرار می‌دهند. در برخی مناطق از عناب برای تهیهٔ سرکه استفاده می‌شود و در آفریقا از آن کیک درست می‌کنند. عناب کنسرو شده و چای با طعم عناب نیز در جهان استفاده می‌شود اما در ایران، پاکستان و هندوستان، عناب را بیشتر به صورت خشک شده استفاده می‌نمایند

تركيبات شيميايي:

عناب داراي لعاب فراوان ف حدود 5% مواد پروتئيني ، 4%مواد قندي و مقدر زيادي ويتامين C و املاح مي باشد . در عصاره آبي چوب عناب اسيد زي زي فيك و اسيد زي زي فوماتيك وجود دارد .

خواص داروئی عناب

خواص داروئي:

عناب از نظر طب قديم ايران معتدل است . البته ابو علي سينا اعتقاد داشت كه عناب كمي سرد است .

عناب بدليل داشتن لعاب زياد  نرم كننده سينه است

ملين است مخصوصا اگر آنرا با آب و يا شير بجوشانيد

ادرار را زياد مي كند

عناب آرام كننده اعصاب است

خون را تميز مي كند

ضد سرفه است

خواب آور است و بيخوابي را برطرف مي كند

جوشانده پوست درخت عناب داروي ضد اسهال است

آسم وتنگي نفس را برطرف مي كند

براي معالجه و التيام زخمهاي كهنه گرد ريشه خشك شده عناب را روي آنها بپاشيد .

هسته عناب خواب آرو است

خستگي شديد را برطرف مي كند

رشد موي سر را زياد مي كند

جوشانده عناب گرفتگي صدا را برطرف مي كند

جوشانده عناب براي سرفه و درد سينه مفيد است

براي برطرف كردن ورم چشم ، عناب را به چشم بماليد

دستگاه هاضمه را تقويت مي كند

حافظه را تقويت مي كند

كم اشتهايي را برطرف مي كند

هرگاه كه احساس غمگيني كرده و گریه می كنيد يك فنجان دم كرده عناب لبخند به لبهاي شما مي آرود 

و بالاخره براي درمان سرطان آب عناب را با كاهو بخوريد .

خواص داروئی عناب

طرز استفاده: 

جوشانده عناب : 50 گرم عناب را در يك ليتر آب ريخته و بجوشانيد تا حجم آن دو سوم شود.

جوشانده عناب و جو : 14 دانه عناب را با 25 گرم جو پوست كنده مخلوط كرده و در 2 ليتر آب ريخته و آنقدر بجوشانيد تا جو باصطلاح شكفته شود و 1/5ليتر آّب باقي بماند . اين جوشانده را بگذاريد تا ته نشين شود . سپس روي آنرا برداريد و بنوشيد .

خيس كرده عناب : تعداد 20 دانه عناب را با 30 دانه مويز دانه گرفته و 30 دانه سپستان و 17 گرم شاخه گلدار بنفشه در نيم ليتر آب خيس كنيد و بگذاريد تا صبح بماند سپس آنرا صاف كرده و با 50 گرم شير خشت و 50 گرم ترنجبين مخلوط كنيد تا كاملا حل شود سپس قدري گلاب به آن اضافه كرده و بنوشيد .

 مضرات :  

عناب در اشخاص سرد مزاج توليد گاز و نفخ مي كند . اينگونه اشخاص بايد عناب را با شكر و مويز بخورند . ضمنا عناب نيروي جنسي را كم مي كند بنابراين بايد با غذاهاي محرك مانند عسل خورده شود .

جدول ارزش غذایی برای 500گرم عناب به شرح ذیل می باشد

خواص داروئی عناب  

مواد مغذی
واحد

مقدار در500گرم
در صد ها به صورت نسبی اند
آب  
g
389.30
انرژی
kcal
395
پروتئین
g
6.00
چربی
g
1.00
کربوهیدرات‌ها
g
101.15
مواد معدنی
کلسیم
mg
105
آهن
mg
2.40
منیزیوم
mg
50
فسفر
mg
115
پتاسیم
mg
1250
سدیم
mg
15
روی
mg
0.25
ویتامین ها
ویتامینC
mg
345.0
 B1ویتامین تیامین
mg
0.100
ریبوفلاوین
mg
0.200
نیاسین
mg
4.500
ویتامینB-6
mg
0.405
B-12ویتامین
µg
0.00
 
 
ویتامینA
IU
200
Lipids
کلسترول
mg
0

 

  گردآوری : وب سایت کلاته بالا

منابع :

كليات گياه شناسي سامانه اطلاع رسانی شبکه پزشکی کشور

پایگاه اطلاعاتی مواد غذایی امریکا

پارسی طب

 


:: موضوعات مرتبط: خواص دارویی میوه ها و گیاهان , خواص دارویی عناب , ,
:: برچسب‌ها: عناب , خواص دارویی عناب , گیاهان داروئی , میوه های دارویی , خواص درمانی عناب , چای عناب , عناب خشک , خواص درمانی عناب ,



عکس های کلاته بالا
نوشته شده در چهار شنبه 5 شهريور 1393
بازدید : 2407
نویسنده : فرشید

عکس های روستای کلاته بالا kalatehbala.loxblog.com/post/5 

 




عید سعید فطر
نوشته شده در دو شنبه 6 مرداد 1393
بازدید : 3408
نویسنده : فرشید

 عید سعید فطر، عید شکوفایی ایمان و عید تقوا پیشگان مبارک باد

عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت                صد شکر که این آمد و صدحیف که آن رفت

تبریک عید سعید فطر

کم کم غروب ماه خدا دیده می شود                 صد حیف ازین بساط که برچیده می شود

در این بهار رحمت و غفران و مغفرت            خوشبخت آنکسی ست که بخشیده می شود

 

مدیریت سایت کلاته بالا ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما از درگاه خداوند متعال، عید سعید فطر را به  تمامی مسلمانان به خصوص مردم شریف روستای کلاته بالا  تبریک عرض می نماید 

 


:: موضوعات مرتبط: اخبار روستای کلاته بالا , عید فطر , ,
:: برچسب‌ها: عید فطر , تبریک عید سعید فطر , ماه رمضان , ,



صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 8 صفحه بعد