پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
تبلیغات
.



قدمگاه
نوشته شده در شنبه 19 مرداد 1392
بازدید : 3131
نویسنده : فرشید

زیارتگاه قدمگاه (مزار قدمگاه)

قدمگاه رد پا

در روستای کلاته بالا زیارتگاه زیادی وجود دارد که به آن مزار میگویند یکی از این مزار ها قدمگاه نام دارد.
در عرض جغرافیایی     33°28'15.82"     و طول جغرافیایی 59°15'24.80"  محلی است بنام قدمگاه که جای 2 رد پا موجود می باشد که به باور مردم روستا رد پای ائمه می باشد علاوه بر آن صورت دل دل dol dol یا همان شتر امام در بالای رد پا مشاهده می گردد.
قدمگاه روستای کلاته بالا
مردم روستا جهت برآورده شدن حاجات در آنجا نذر می دهند وگوسفند قربانی می کنند
آش نظری در قدمگاه
در روز طبیعت بیشتر مردم روستا به قدمگاه رفته ودعای طلب باران می خوانند
قدمگاه روستای کلاته بالا دارای یک چشمه است که در بالای قدمگاه است و یک درخت بنه که به آن درخت مزار می گویند و در قسمت پایین قدمگاه که می بایستی از بین صخره ها به آنجا رفت در قسمت درخت مزار مردم نذر می کنند و پارچه ای به درخت می بندند
 درخت مزار قدمگاه
در ضمن چراغ روشن می کنند و کسی که میخواهد چراغ را روشن کند برای تمام کسانی که آنجا هستند از درگاه خداوند متعال سلامتی و عاقبت به خیری طلب میکند و در زمانی که چراغ روشن کردند دیگر کسی نبایدآنجا باشد
قدمگاه روستای کلاته بالا
مطلب اختصاصی از وبلاگ روستای کلاته بالا
توجه:هر گونه انتشار وکپی با ذکر منبع بلامانع است

:: موضوعات مرتبط: کلاته بالا , قدمگاه , ,
:: برچسب‌ها: قدمگاه , روستای کلاته بالا , گردشگری ,



تنور
نوشته شده در شنبه 5 مرداد 1392
بازدید : 5032
نویسنده : فرشید

تنور

تنور وپخت نان محلی

 

تنور در روستای کلاته بالا استوانه ای است گلی که معمولاً از آن برای پخت نان استفاده می شود .در تمامی حیاط های روستای کلاته بالا وهمچنین شهرک قدس یک تنور که در اتاقی  بنام مدبخ (مطبخ) قرار دارد وجود دارد
موارد استفاده از تنور
همانطور که اشاره شد از تنور بیشتر برای پخت نان استفاده می شود ولی بعد از اینکه پخت نان تمام شد بعضی مواقع بخصوص در زمستان مقداری چغندر را در زیر آتش تنور می گذاشتند تا برای صبحانه آماده گردد به به اصطلاح ملی به آن چغندر خلی kholiمی گویند همچنین برای درست کردن آبگوشت از ظرف های مسی درب دار(قلفghalef) استفاده می شود در ضمن نوعی نان محلی بنام کماچ قلفی komach ghalefiهم می پزند که در مطلب نان های محلی به آن اشاره خواهد شد .
پخت نان محلی
 
 
طریقه ساخت تنور
برای ساخت تنور نوعی  خاک رس  که چسبندگی زیادی دارد را با  آب مخلوط می کنند و مدت حداقل 24 ساعت می بایست از مخطوط آن بگذرد تا به قول محلی گل برسد یعنی حسابی خیس بخورد .آن وقت گل را ورز می دهند ودر موقع ورز دادن به آن موی بُز اضافه می کنند تا در موقعیکه تنور را درست کردند لایه گل آن ترک نخورد آنقدر گل رس را ورز میدهند که گل سفت شود و به دست نچسبد  
گل را صورت نوار هایی به ضخامت 3 الی 4  سانتیمتر وبه عرض 20سانتیمتر وطول 60سانتمتر الی 1متر پهن می کنند  است. سپس لبه های نوار گلی را با چاقو برش داده و نوارها را در روی زمین به صورت دایره و از ضخامت روی هم قرار میدهند. این کار توسط استادان تنور ساز انجام میگیرد وقسمت پایین و وسط تنور قطر آن دو برار دهانه تنور می باشد.
 
استاد تنور ساز وقتی  نوارهای گلی را روی  یکدیگر قرار میدهد با دست خیس مقطع نوار زیری را خیس میکند تا نوار رویی روی آن محکم بچسبد.
وقتی  تنور کامل شد صبر میکردند تا تنور کاملا خشک گردد وبعد آن را به محل نصب آن که مدبخmodbakh(مطبخ) نامیده میشود میبردند ودر حاشیه بیرونی تنور مقداری سنگریزه به ضخامت 20سانتیمتر تا لبه تنور میریختند وبا گل رس همراه با ساقه گندم لبه های دهانه تنور را گرد میکردند همچنین قسمت دهانه تنور ،قسمت جلوی تنور لبه آن پایین تر بود تا نانوا راحتتر بتواند نان بپزد .در حاشیه پایینی تنور سوراخی بنام  دمه damehکه کار هواکش را انجام میداد، ایجاد میکردند.
 
تنور
در این موقع در داخل تنور آتش روشن میکنند واین زمان را به مدت 24ساعت ادامه میدهند تا گل رس بپزد .بعد تنور را با چربی حیوانی چرب میکنند تا دوام آن زیاد گردد وموقع پخت نان از دیواره تنور گل به نان نچسبد .
از وسایل تنور میتوان به اتسوز ،کارد تنور،تخته آرد،پتک وسخت سوز نام برد

نان جو (جوین)

مطلب اختصاصی از وبلاگ روستای کلاته بالا
توجه:هر گونه انتشار وکپی با ذکر منبع بلامانع است
 

:: موضوعات مرتبط: کلاته بالا , گوناگون , تنور , ,
:: برچسب‌ها: تنور , روستای کلاته بالا , غذاهای محلی , طریقه ساخت تنور ,