پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
تبلیغات
.



نان محلی
نوشته شده در سه شنبه 10 دی 1392
بازدید : 4594
نویسنده : فرشید

نان محلی روستای کلاته بالا

نان محلی روستای کلاته بالا شهرک قدس قاین

نان از روزگاران قدیم تاکنون از اصلی ترین قوت مردم روستای کلاته بالا بوده است . نانهای محلی روستای کلاته بالا از بهترین آرد سبوس دار تهیه مي‌شود و با خميرمايه ، بدون استفاده از جوش شيرين توسط بانوان روستا  که به حق  خبازان  ماهری هستند ، فرآوري مي گردد . از آنجایی که نان های محلی  به خاطر نوع آردی که از گندم های دیم و ارگانیک و همچنین در تنور با حرارتی ملايم و یکنواخت پخته می شود از سالم‌ترين نان ها هستند. و همواره از جایگاه  خاصی برخوردار است.بطوری که اگر مردم روستای کلاته بالا یک تکه نان هر چقدر هم کوچک باشد را در بین راه یا کوچه ببینند آن را برداشته زیارت می کنند(بر نان بوسه زده و پیشانی بر آن می گذارند)ودر مکانی که حیوانات بتوانند از آن تغذیه کنند می گذارند چون بر این باورند که نان برکت خداست و بی احترامی به آن خیر و برکت را از خانه می برد .
در ضمن بخش قابل توجهی از املاح ،پروتئین،ویتامین ،فیبر وبطور کلی انرژی مورد نیاز مردم روستا از نان تامین می گردد.

مقایسه نان های محلی با نان هایی که در شهر تهیه می شود

نان های محلی روستای کلاته بالا به دلایل ذیل از کیفیت بسیار بالایی نسبت به نان های شهری بر خور دار است .

1-   نوع گندمی که در روستای کلاته بالا برداشت می شود به علت دیم بودن و نوع آب وهوا از کیفیت بیشتری برخوردار است

گندم ارگانیک روستای کلاته بالا

2-   قبل از آرد گردن گندم آن را می شویند و مجدد خشک می کنند پس از نظر بهداشتی آرد سالمی را در اختیار دارند.

3-   نان های محلی روستای کلاته بالا از آرد کامل یا همان آرد سبوس دار تهیه می شوند پس نسبت به نان هایی که از آرد سفید تهیه می شوند ،بسیار مغذی بوده و از ارزش غذایی بالایی بر خوردار است .

نان های محلی روستای کلاته بالا شهرک قدس قاین

4-   به خاطر خبازان ماهر و همچنین استفاده از خمیر مایه ارگانیک ،نان های محلی از عطر و بوی خاصی برخوردار بوده وماندگاری بهتری دارند همچنین هضم این نوع نان ها برای دستگاه گوارش بسیار آسان است (بجز کماچ و پتیر)

5-   به لحاظ نوع پخت ،کیفیت نان محلی بسیار بالاست(حررات ملایم ویکنواخت بدور از شعله مستقیم آتش)

نان محلی روستای کلاته بالا

دلایل کیفیت پایین نان های شهری

1-   گندم هایی که بصورت آبی کاشته می شوند امکان سن زدگی آن بیشتر است و آرد این نوع گندم ،گلوتن کمتری دارد که از ارزش غذایی آن می کاهد .

2-   نان های شهری عموما از آرد سفید تهیه می شوند که دارای فیبر پایینی است و از ارزش غذایی نان می کاهد .

3-   بعضی از شاطر ها کم تجربه بوده وپخت نان بخوبی صورت نمیگیرد و بخصوص کسانی که کار تهیه خمیر را بعهده دارد کم تجرگی آنها مشهود است

4-   متاسفانه هنوز در بعضی از نانوایی ها از جوش شیرین که ممنوع شده استفاده می کنند که این کار کیفیت نان را پایین می آورد .

5-   بعضی از کار خانجات آن طور که باید و شاید بهداشت را رعایت نمی کنند.(تجربه شخصی)

اصولا آردهایی که در کارخانجات حومه تهران تهیه می شود به شرح ذیل می باشد

الف آرد کامل یا آرد سبوس دار :این نوع آرد مخصوص نان سنگک می باشد  .

در اینجا لازم است خاطره ای را بیان کنم تا متوجه کیفیت پایین نان های شهری حتی نان سنگک که می بایست از آرد سبوس دار تهیه گردد شوید .هفته گذشته بر سر در نانوایی سنگکی نوشته شده بود در نانوا نان سنگکت سبوس دار تهیه می گردد .اندکی گیج شده بودم آخه اگر  نان سنگک  از آرد کامل تهیه می شود دیگر این نوشته چه معنی دارد به نانوایی رفتم تا نان بخرم دیدم که نان ها از آرد سفید تهیه می شود وقتی که به خمیر گیر گفتم که این آرد سفید است او یک لیوان سبوس داخل ماشینی که خمیر را عمل می اورد ریخت وگفت پس این اگر سبوس نیست چیه است؟ لبخندی زدم و گفتم خوب شد معنی  آرد سفید و سبوس دار را فهمیدم .

ب آرد 2صفر یا همان آرد خبازی که مخصوص نان لواش وتافتون است این نوع آرد داری مقدار  کمی سبوس است

ج- آرد 3صفر یا آرد ستاره که مخصوص نان بربری است این نوع آرد درصد خیلی کمی سبوس دارد

د- آرد 4صفر یا همان آرد نول که از مغز گندم تهیه می شود  و مخصوص شیرنی پزی و ماکارانی است و اصلا سبوس ندارد.

پس با توضیحات فوق متوجه می شویم که بیشتر نان ها فاقد سبوس یا دارای مقدار خیلی کمی سبوس هستند و همچنین گلوتن پایین تری نسبت به آرد های محلی هستند که  از ارزش غذایی این نوع نان ها کاسته می شود در عوض سبوس که دارای فیبر بسیار بالایی است به دامداری ها فروخته می شود

 

مطلب اختصاصی از وبلاگ روستای کلاته بالا 

توجه : هر گونه انتشار وکپی با ذکر منبع بلامانع است

 

 

 

 


:: موضوعات مرتبط: غذاهای محلی روستای کلاته بالا , نان محلی , ,
:: برچسب‌ها: نان محلی , غذاهای محلی , گندم دیم , خمیر مایه ارگانیک , روستای کلاته بالا , شهرک قدس قاین , ,



یلدا - شب چله بزرگ
نوشته شده در شنبه 30 آذر 1392
بازدید : 3600
نویسنده : فرشید

شب یلدا شب چله بزرگ

تبریک شب یلدا -روستای کلاته بالا

جشن چله کلو

در فرهنگ روستای کلاته بالا به شب یلدا ، شو چله کلو (شب چله بزرگ) می گویند .شب چله بزرگ از غروب آخرین روز ماه قوس (آذر ماه) تا بامداد اولین روز  جَدی (دی ماه) می باشد وبقول معروف اولین شب زمستان و طولانی ترین شب سال خورشیدی است .

انواع چله ها در روستای کلاته بالا به شرح ذیل می باشد :

چله تموز یا چله تابستان که اولین شب فصل تابستان که بلندترین روز سال به پایان می رسد

چله کلو(چله بزرگ) که از اولین روز زمستان شروع شده وتا چهل روز ادامه می یابد

چله خورد(چله کوچک) که از 10بهمن شروع می شود و مدت آن 20روز است

همانطور که در عنوان مطلب ذکر گردید به شب چله ، جشن چله کلو می گویند ،یعنی این شب را گرامی داشته و جشن میگیرند.

شب چله بزرگ در روستای کلاته بالا: در این شب که طولانی ترین شب سال است، معمولاً فامیل و بستگان به خانه ی بزرگ ترین فرد اقوام یعنی همان پدر بزرگ یا مادر بزرگ می روند .چنانچه سن پدر بزرگ ومادر بزرگ زیاد باشد در خانه بزرگ ترین پسر خانواده جمع می شوند و بزرگ های خانواده را به آنجا می آورند .

تبریک یلدا به مردم روستای کلاته بالا


بعد از آمدن فامیل ، همه پای کرسی جمع میشوند.روی کرسی مجمعه مسی(شبیه سینی) بزرگی قرار دارد و روی مجمعه چند چراغ فانوس،لامپا یا گردسوز است تا روشنایی خانه فراهم گردد .به علت سردی هوا در این موقع از سال کرسی هم با ذغال حسابی گرم است تا کسانی که سردشان می شود زیر کرسی خودشان را گرم نمایند . چند لحظه بعد صاحب خانه با آجیل و میوه از میهمان ها پذیرائی می کند آنها تا پاسی از شب و گاهی تا نزدیک صبح می نشینند آجیل ها شامل میمیز(مویز-کشمش) انواع کیشته ها (برگ زردآلو و میوه های خشک شده) و میوه ها عموما انار و هندوانه می باشد .همزمان با پذیرایی یکی از افراد با سواد صفحاتی را از  کتاب شاهنامه یا لیلی مجنون و... می خواند و بعد فال حافظ می گیرد. حالا یک نفر ساز بدست (کسی که در دف زدن مهارت داشته باشد) یک دایره (دف) یا سینی بر می دارد وشروع به ساز زدن می کند و بچه ها می رقصند همزمان با ساز دو بیتی هم می خواند در آخر بزرگترها داستان یا خاطره نقل می کنند. از آیین شب چله ، علاوه بر خوردن آجیل و میوه‌ ، مراسم کف زدن است. کف از ریشه گیاهی که بنام ، بیخ مشهور است تهیه می گردد. بدین روش که ریشه گیاه بیخ را در آب خیس می کنند و سپس دو بارآن را می جوشانند وآب آن را عوض می کنند که تلخی آن از بین برود مجدد مقداری آب به آن اضافه کرده وآنقدر می جوشانند تا یک سوم آن بماند بعد آن را  در ظرف سفالی به نام ،تغار می‌ریزند. وبا یک دسته چوب نازک از درخت گز آن قدر به هم می زنند تا کف آماده  گردد . بعد ازسفت شدن کف آن را را شیره انگور یا شکر شیرین کرده ومیل می نمایند . بدین ترتیب جشن چله بزرگ با خاطره های شیرین به پایان می رسد

 

 


:: موضوعات مرتبط: آداب وسنن , یلدا - شب چله بزرگ , ,
:: برچسب‌ها: یلدا , شب چله بزرگ , روستای کلاته بالا , شهرک قدس قاین , تبریک شب یلدا ,



ضرب المثل های روستای کلاته بالا(قسمت اول)
نوشته شده در یک شنبه 24 آذر 1392
بازدید : 3164
نویسنده : فرشید

 ضرب المثل های روستای کلاته بالا  

اصولاً مردم روستای کلاته بالا آدم های رُک گویی نیستند بیشتر آنها صراحت لهجه وقاطعیت در گفتارشان ندارند لازم به ذکر است که آنها شرایط را می سنجند وبا توجه به شرایط عکس العمل نشان می دهند .در بیشتر مواقع به جای اینکه صریح ورُک سخن بگویند این تفکر را دارند که اگر با کنایه منظورشان را بیان کنند موثر تر واقع می شود واینجاست که پای ضرب المثل به میان می آید تا بصورت کنایه ،حقیقتی را بیان نمایند که روحیه طرف مقابل را خدشه دار ننمایند . ضرب المثلها شامل جملات  عبرت آميز و نكات آموزنده ایست  كه با همان سادگي خواسته های گوینده  را برای مخاطب آشکار  می نمايد. در این پست به تعدادي ازضرب المثلهاي رايج در روستای کلاته بالا به همراه معنی آن در حد توان اشاره ای  مي شود امیداست مورد توجه قرار گیرد.
 
آتش که ور شه تر و خشک ده پایه هم مسوزه .
Atesh ke varshah tar va khoshk deh payeh ham mesouzeh
این ضرب المثل کاربرد زیادی دارد به عنوان مثال:اگر دعوا شروع بشه افراد زیادی درگیر این مشکل می شوند اگر جنگ شروع بشه مردم عادی هم کشته می شوند و...
***********************************************
آدم خوش حساب، شريك مال مردمه .
.Adame khosh hesab sharike male mardome
کنایه اینکه طرف آدم خوش حساب است
**************************************************
آرزو بر جونو عيب نيه .
Arezou bar javoonoo ayb nayeh
کنایه اینکه هنوز جوان هستی وفرصت های زیادی داری
***************************************************
آسته برو آسته بيا كه گربه شاخت نزنه .
Asteh borou asteh biya ke gorbeh shakhet nazaneh
یعنی احتیاط را سر لوحه کار هایت قرار بده تا مشکلی برایت پیش نیاید
**************************************************
آسوده كسي كه خر نداره ، از كاه و جویی خبر نداره .
کنایه از اینکه هر چه سرمایه بیشتر داشته باشی نگرانی هایت بیشتر است
***************************************************
آش نخورده و دهن سوخته .
کنایه از بیهوده به تهمت زدن
**************************************************
آشپز كه دوتا شد، آش يا شوره يا بي نمك .
یعنی در کار دیگران نباید دخالت کرد . یا کار بر وفق مراد پیش نرفته
**********************************************
آفتابه خرج لحمه .
ارزش تعمیر ندارد
*************************************************
آلو ده آلو منگره رنگ ور میاره - همسایه ده همسایه منگره پند ورمیاره .
هم معنی کمال همنشین در من اثر کرد
***************************************************
آو از سری بگذشته .
کنایه :مشکلاتش خیلی بیشتر از اون چیزی هست که به نظر میرسه
**********************************************
آو از آو تکو نمخوره .aow az aow takkou nakhoreh
 تحت اللفظی:آب از آب تکان نمی خورد
کنایه :مشکلی پیش نمی آید
**********************************************
آو از سر چشمه گلوکه . Aow az sar cheshmeh gelookkeh
تحت اللفظی:آب از سرچشمه گل آلود است
هم معنی :خانه از پای بست ویران است
کنایه از اینکه کار از اول هم مشکل داشته است
*************************************************
آو در خونه گنديده يه Aow dar khooneh gandidayeh
کنایه از اینکه :همشهریان یا فامیل به کسی بی احترامی کردن یا قدر طرف را ندانستن
**************************************************
آو که از سرگذشت چه یه وجب چه صد وجب.
کنایه اینکه :اگر مشکلی برای انسان پیش بیاد یکی یا چند تا ندارد
********************************************
آو كه يه جا بمونه، ميگنده .Aow keh yeh ja bemooneh megandeh
جهت پیشرفت باید مسافرت کرد
**********************************************
آو نمي نده و گرنه شناگر ماهر یه
Aow naminadeh va gar neh shenagare mahere yeh         
یعنی اگر موقعیت برایش فراهم شود توانایی فراوانی دارد
********************************************
 آواز دهل شنیدن از دور خوشه
یعنی:آنطوری که می گویند نیست
************************************************
اتش د پنبه پاک مفته .Atesh deh ponbeh pak mofteh
کنایه اینکه برای آدم های ساده و بیگناه مشکل پیش آمدن
*************************************************
ارزون بخر ،انبو بخر.
یعنی جنس ارزان بی کیفیت است
*************************************************
از او مترس که های و هو داره از او بترس که سر به تو داره .
معنی :از آدم هایی که زیاد صبحت می کنند نترس ، ولی از اونهایی که ساکت هستند بترس
**************************************************
از اونجا مونده، از اينجا رونده .
کنایه از اینکه کسی که مهاجرت کرده نتونسته به خواسته های خودش برسد
*********************************************
از اين دم بريده هر چي ورگی ميا
az ei domborideh har che var gi miya
کنایه از کسی که هر کاری (خوب یا بد) انجام میدهد
*********************************************
از اين ستو به او ستو فرجه .
معنی :از این ستون به آن ستون فرج است
کنایه : هر گز ناامید مشو
**********************************************
از آو گلوک ماهي مگيرده .az aow gelook mahi megiradeh
معنی از آب گل آلود ماهی گرفتن
کنایه از اینکه: طرف از هر کاری سوء استفاده می کند
*********************************************
از بی کفنی زنده یم .
کنایه اینکه وضعیت مالی خوبی ندارم
*********************************************
از تو حركت، از خدا بركت .
*********************************************
از خرس یه مویه هم غنيمته .
کنایه اینکه از آدم خسیس اگر هرچقدر هم انک چیزی بگیری آن را غنیمت بشمار
**********************************************
از دعای گربه سیاه نه مباره.
کنایه اینکه : با نفرین کسی برای انسان مشکل پیش نمی آید
************************************************
از صد خویش یک همسایه پیش
یعنی انسان باید قدر شناس همسایه خودش باشد چه بسا که از خیلی از اقوام برای انسان بهتر باشد
************************************************
از کیسه خلیفه می بخشد .
**************************************************
از نوکیسه وبچه قرض مکو اگر قرض کردی خرج مکو .
یعنی از کسی که بتازه گی صاحب درآمد شده وبچه قرض نکن چون شاید فردای آن روز تقاضای پوشان را داشته باشند
************************************************
از هول هليم هه توي دک نفتی.
 Az houle halim heh tooyeh dek nafti
کنایه اینکه زیاد عجله نکن
****************************************************
اسب پيشكش ره، دندونونیر نمشمرند .
کنایه اینکه از هدیه های دریافتی ایراد نگیر
**************************************************
اگر بل زني، برو خد خور بل زه .
کنایه اینکه توی کار دیگران دخالت نکن
*************************************************
اگر به عروسی شدی ور بون عروسی خو شدی .
 
************************************************
اگر دروغ استخو داشت هه تو گلو تو گیر مکه.
یعنی :همه متوجه میشوند که طرف دروغ می گوید
***********************************************
اگر شمس مداشتم اسم مه شمس الله مبو.
***********************************************
اگه علي ساربونه، مدونه اشترور هه كجه بخوابونه .
***********************************************
اگه مهمون يكه به ، صاحبخونه برای ای گاو مكشه .
کنایه از تعداد میهمان زیاد داشتن
************************************************
امانت را خاک قبول نمکنه.
***********************************************
امدم ثواب كنم، كباب شدم .
کنایه از اینکه:هدفم کار خیر بود ولی دچار زیان شدم
***********************************************
انگور خوب، نصيب شغال مشه .
کنایه از اینکه محصولات خوب خود را فروختن
***********************************************
او جايي هو نمنشینه که هه زیری آو افته.
یعنی در کار هایش بی احتیاطی نمی کند
***************************************************
اور كه حساب پاكه، از محاسبه چه باكه .
کنایه از بی گناهی فرد
***************************************************
اوقزر سمن یه، كه ياسمن تو گمه .
oghzar saman yeh ke yasaman to gommeh
کنایه از بی احترامی به شخص از طرف فامیل ،دوستان یا آشنایان
***************************************************
اوقزر مار خورده که افعي شده .
کنایه از زرنگ بودن شخص
***************************************************
اوقزر وسته تا علف هه زير پای تو سوز شه .
oghzar vasteh ta alaf heh zir pay to  saz sheh
کنایه از اینکه به انتظار کسی یا چیزی نباید باشی
**************************************************
اول برادری خور ثابت كه، اودم ادعاي ارث و ميراث كه.
**************************************************
اومد بسرم از آنچه می ترسیدم.
**************************************************
اي تو بميري، از او تو بميري یو نیه.
کنایه :گذشت نکردن
**************************************************
اي حرفو براي فاطي بند تنبو نمشه .
کنایه اینکه دلایلی که داری مورد قبول نیست
 

 


:: موضوعات مرتبط: آداب وسنن , ضرب المثل های روستای کلاته بالا(قسمت اول) , ,
:: برچسب‌ها: ضرب المثل های روستای کلاته بالا , شهرک قدس قاین ,



اطلاعیه شماره یک
نوشته شده در سه شنبه 19 آذر 1392
بازدید : 3098
نویسنده : عبدالحسین غلامی

اطلاعیه شماره یک وبلاگ روستای کلاته بالا

با عرض سلام وادب واحترام خدمت تمامی همشهریان وبازدیدکنندگان محترم

از اینکه ما را قابل دونستین و با نظرات ارزشمند خودتان ، ما را در جهت هر چه بهتر شدن مطالب وبلاگ روستای کلاته بالا یاری می رسونین کمال تشکر را دارم

در این پست خواستم به سوالات شما بزرگوان که از طریق ایمیل ،تلفن یا نظر خصوصی مطرح نموید پاسخگو باشم .

پرسش های که توسط شما گرامیان مطرح گردیده است

چرا اخبار روستای کلاته بالا به روز نیست؟

چرا در مورد ختم ها اطلاع رسانی کافی نمی شود؟

چرا مطلب کم آپ میکنید؟

چرا کپی مطالب وعکس ها را بسته اید؟

و در خواست موضوعات گوناگون دیگر

پاسخ:

در رابطه با اخبار روستا حق با شماست ولی اگر بنا باشد این بخش در آینده فعال گردد نیاز به خبر نگاران افتخاری داریم که حداقل به صورت هفتگی ،خبر همراه با عکس برایمان ارسال نمایند .

در مورد ختم باید یادآور شوم که از طریق اس ام اس به تمامی همشریان اطلاع می دهند در ضمن ما فکر میکنیم که 5درصد مردم روستا بیشتر از وبلاگ دیدن نمیکنند با عین حال سعی می کنیم در آینده نزدیک اطلاع رسانی مطلوبی داشته باشیم .

واینکه چرا مطلب دیر آپ میشود

من وآقا فرشید برنامه یک ساله ای در رابطه با نوع مطالب وتعداد آن که هفته ای یک مطلب است داریم .وبقول معروف :

رهرو آن نیست که گهی تند و گهی خسته رود                     رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود

 واما کپی عکس و مطالب

حقیقت این است که ما برای تهیه فنجان اولین ساعت آبی در حدود یک هفته وقت گذاشتیم بدین صورت که از کسی که صاحب فنجان بود تقاضای فنجان به صورت امانت کردیم وبعد از گذشت 3روز توانستیم فنجان را تهیه نماییم در ضمن تهیه لباس محلی وگرفتن عکس و..

چون در ایران عزیز قانون کپی رایت نیست وبراحتی مطالب را کپی می کنند بدون اینکه ذکری از منبع آن داشته باشند که این در حقیقت یک نوع دزدی اینترنتی می باشد و مطالب وبلاگ روستای کلاته بالا هم همینطوری شد . شما خودتان میتوانید مطالب را بدون حتی یک کلمه ویرایش در وبلاگی بنام کلاته ی بالا ببینید و کپی وراست کلیک را برداشتم در ضمن چنانچه کسی عکس های وبلاگ را بخواهد می توانم نسخه اصلی عکس را به ایشان بدهم چون عکس های وبلاگ را ریسایز می کنم کیفیت آن پایین میاد.

در رابطه با موضوعاتی که درخواست داشتید بزودی شاهد آن مطلب در وبلاگ خواهید بود بخصوص دوستانی که درخواست مطلبی در مورد خاطرات روستائیان بودید . باید یادآور شوم که موضوعی بنام دیده ها وشنیده ها حکایت های واقعی داریم که اولین پست آن با عنوان مردی بنام پلنگ کش است که آماده انتشار است.

حرف آخر اینکه :از موضوعاتی که شما بزرگوان درخواست انتشار آن را داشتید حدود 80درصد آماده است و طبق نوبت بندی در وبلاگ انتشار خواهد یافت.

با آرزوی روز های خوب برای همگی شما دوستان گرامی

 

 


:: موضوعات مرتبط: اخبار روستای کلاته بالا , اطلاعیه شماره یک وبلاگ روستای کلاته بالا , ,
:: برچسب‌ها: اطلاعیه , روستای کلاته بالا , شهرک قدس قاین ,



چک دهه chakkeh daheh
نوشته شده در جمعه 15 آذر 1392
بازدید : 3585
نویسنده : فرشید

انباره گندم . خرمن گندم

چک دهه چیست؟

تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 مردم روستای کلاته بالا به مقدار گندم و جو برداشت شده ، مالیات پرداخت می نمودند . در آن زمان بعد از درو کردن گندم و جو و انبار نمودن محصولات در خرمن از طرف ژاندارمری یک یا دو درجه دار به همراه راننده که معمولا سرباز بود جهت ارزیابی مقدار محصولات گندم و جو به روستای کلاته بالا می آمدند . مامور ژاندارمری  به همراه کدخدا و قرق بان (دشت بان) و یک  نفر ارزیاب از روستا تمامی گندم های انبار شده در خرمن ها را ارزیابی می نمودند و به آن در صدی مالیات تعلق می گرفت . مامور ژاندارمری اسامی تمامی افراد روستا و مقدار مالیاتی را که افراد می بایست پرداخت نمایند را لیست میکرد و آن را به کدخدا می داد تا از مردم دریافت نماید و به ژاندارمری بدهد . دقیقا کسی نمی داند که این مبلغ به حساب خزانه دولت واریز میشده یا حساب ژاندارمری ولی به هر حال مردم روستای کلاته بالا به تناسب محصولی که برداشت می کردند می بایست مبلغی را پرداخت می کردند .

در آن زمان پذیرایی از چندین نفری که کار ارزیابی را انجام می دادند برای یک نفر مشکل بوده چون مامورین از یک تا دو روز در روستا می ماندند لذا در هر سال پذیرایی از این افراد را نوبت بندی میکردند.چنانچه مامورین ژاندارمری یک روز در روستا می ماندند ،کدخدا به سه نفر از اهالی روستا می گفت که امثال چک دهه نوبت شماست وآن سه نفر وظیفه داشتند سه وعده غذایی (صبحانه ، نهار  و شام)آنها را مهیا نمایند . پس نتیجه میگیریم که:

چک دهه عبارت است از: پذیرایی یکی از خانواده های روستا، از مامورین ژاندارمری که جهت ارزیابی محصولات برداشت شده و اخذ مالیات  به روستا آمدند

مطلب اختصاصی از وبلاگ روستای کلاته بالا 

توجه : هر گونه انتشار وکپی با ذکر منبع بلامانع است

 


:: موضوعات مرتبط: کلاته بالا , چک دهه chakkeh daheh , ,
:: برچسب‌ها: چک دهه chakkeh daheh , فرهنگ لغات روستای کلاته بالا , خرمن , انباره گندم , مالیات بردرآمد ,



بازدید : 4992
نویسنده : فرشید

مسجد وحسینیه امام رضا(ع) شهرک قدس

مسجد وحسینیه امام رضا(ع) شهرک قدس

محل اولین مسجد روستای کلاته بالا

اولین مسجد روستای کلاته بالا

عکس فوق محل اولین مسجد در روستای کلاته بالا است تاریخ ساخت آن بدرستی معلوم نیست ولی این مسجد در بین سالهای 1352الی 1354تخریب شده است نوع معماری اولین مسجد روستای کلاته بالا به معماری دوران سلجوقی بر می گردد .تمامی مصالح بکار رفته ، خشت خام با ملات گل بوده است .

این مسجد با دیوار های گلی ، 6سقف گنبدی و3ستون گلی هر کدام به قطر 1.20سانتیمتر در زمان ساخت ،مسجدی بسیار زیبا بوده است .چنانچه این نوع بناها تعمیر و مرمت نشوند در عرض یک تا دو سال تخریب می گردند و این مسجد هم به همین روز افتاد  در آن زمان دومین مسجد روستا با معماری روز وبا مصالح مقاوم تر ساخته شده بود و لذا شاید نیاز به این مسجد دیده نمیشد . با کنده شدن  ناودان مسجد و نفوذ آب باران به پایه های بنا ،این مسجد در زمان کوتاهی تخریب گردید چه بسا اگر امثال این نوع بنا ها با تعمیرات جزئی تخریب  نمیگردید امروزه روستای کلاته بالا از نظر گردشگری حرفی برای گفتن داشت

دومین مسجد روستای کلاته بالا

دومین مسجد روستای کلاته بالا

چاه پایه یا همان وضو خانه

چاه پایه یا همان وضو خانه

محل حسینیه قدیمی روستای کلاته بالا

حسینیه روستای کلاته بالا

 مسجد وحسینیه شهرک قدس(روستای کلاته بالا)

 

مسجد وحسینیه شهرک قدس(روستای کلاته بالا)

مسجد وحسینیه شهرک قدس (روستای کلاته بالا)

0lمسجد وحسینیه روستای کلاته بالا


:: موضوعات مرتبط: عکس هایی از روستای کلاته بالا , عکس های زیبا از مساجد و حسینیه ها , ,
:: برچسب‌ها: عکس مساجد , عکس حسینه , وضوء خانه , شهرک قدس قاین , روستای کلاته بالا , عکس های قدیمی ,



پیام تسلیت
نوشته شده در سه شنبه 28 آبان 1392
بازدید : 3468
نویسنده : فرشید

بازگشت همه به سوی اوست

 معلم امانت داری است که غیر از همه امانتها، انسان امانت اوست

زندگی صحنه زیبای هنرمندی ماست *هر کسی نغمه خود خواند و از صحنه رود

صحنه پیوسته  بجاست ..... *  خرم آن  نغمه که مردم  بسپارند به  یاد 

شادروان غلامحسین محمدی

با کمال تأسف و تأثر درگذشت معلم دلسوز ومهربان مرحوم مغفور شادروان آقای غلامحسین محمدی را به کلیه بستگان ،آشنایان و فرزندان آن مرحوم تسلیت عرض می نماییم و از خداوند متعال برای متوفی طلب مغفرت و برای خانواده محترمشان صبر جمیل مسئلت می نماییم

به همین مناسبت مجلس ختمی در روز جمعه مورخ 1/9/92 در مسجد قمر بنی هاشم برگزار می گردد

تشریف فرمایی سروران گرامی موجب شادی روح آن مرحوم وتسلی خاطر بازماندگان خواهد بود


:: موضوعات مرتبط: اخبار روستای کلاته بالا , ,
:: برچسب‌ها: پیام تسلیت ,



مقیاس های اندازه گیری
نوشته شده در پنج شنبه 16 آبان 1392
بازدید : 3428
نویسنده : عبدالحسین غلامی

مقیاس های اندازه گیری

در روستای کلاته بالا واحدهای اندازه گیریی وجود دارد که این واحد ها حداقل در خراسان جنوبی شبیه همدیگر هستند وجالب است بدانید که از این واحد های اندازه گیری هنوز هم استفاده می شود.

واحد های اندازه گیری جرم در روستای کلاته بالا به شرح ذیل می باشد.

خروار = یک خروار برابر است با صد من یا 166.6کیلوگرم

وزن گندم ، جو ، چغندر ، شلغم و ..... با خروار سنجیده می شود .

من = یک من مساوی است با 40 سیر  یا 1.666کیلوگرم

اغلب کالاها را در روستای کلاته بالا با من می سنجند .این کالاها چه جامد باشد وچه مایع . بعنوان مثال یک من شیر یا یک من زرشک

چارک = برابر است با 10سیر یا یک چهارم من = 416.6گرم

سیر = سیر واحد کوچکتری از من است وبرابر است با 9 مثقال

مثقال = یک مثقال مساوی است 4.6296گرم یا  24نخود 

نخود= هر نخود برابر است با 4 گندم 0.1929گرم

واحد اندازه گیری مساحت

من - من واحد اندازه گیری زمینهای زراعی است که بصورت دیم کاشته می شود.

منظور از یک من زمین یعنی مقدار زمینی که در آن یک من یا همان 1.666کیلوگرم بذر کاشته شده باشد .

پس یک من ،مساوی است با 40قدم در 40قدم یا دقیقا 1600متر مربع

سیر = یک سیر زمین دیم برابر است با 40متر مربع

یک من زمین آوه(زمینی که آبیاری می شود) برابر است با 100متر مربع

یک سیر زمین آوه برابر است با 2.5متر مربع

نتیجه یک من زمین دیم مساوی است با 16 من زمین آوه یعنی در زمینی که آبیاری می شود 16 برابر زمینی که به صورت دیم کاشته می شود بذر کاشته می شود

خونه گاه = یکی از واحد های مساحت است که در مورد زمین های مسکونی ویا خرمن بکار می رود وبرابر است با 25متر مربع

گز= گز واحد اندازه گیری طول می باشد و معادل متر است یک گز = یک متر

ذرع = مساوی است با گز وبرابراست با  متر،  بیشتر در مورد پارچه بکار می رود مثال یک ذرع کرباس(نوعی پارچه) برابر است با یک متر پارچه کرباس

طاقه = واحد شمارش پارچه البته جامه است مثا یک طاقه چادری (حدود 6متر)یا یک طاقه کت شلواری ( 2.5متر)یعنی اندازه ای پارچه که برای یک چادر یا کت شلوار اندازه باشد 

دنگ = واحد سنجش زمان است که در مورد آب قنات بکار می رود وبرابر است با 12فنجان یا2ساعت

فنجان مساوی است با 10دقیقه

لازم به ذکر است یا آور شوم که حجم فنجان ها با هم فرق می کند ولی در محاسبه زمان تغییری حاصل نمی شود

مثلا در روستای کلاته بالا 2 نمونه فنجان هست که یکی از آنها هر 12فنجان یک دنگ است که زمان آن برابر است با 10دقیقه وفنجان دیگری هست که هر 16 فنجان یک دنگ محسوب می شود که این فنجان برابر است با 7.5دقیقه

به هر حال زمان محاسبه شده با هر دو فنجان برای یک دنگ مساوی است با 2ساعت           

باری یا همان بار                                                                 

این واحد سنجش در مورد علوفه ، هیزم یا گندم وجو بعد از درو بکار می رود

پس یک باری (بار) مقدار علوفه ایست که توسط یک الاغ در یک نوبت حمل می شود .مثال محلی : ما امثال 50باری گندم درو کردیم 

 

 

:: موضوعات مرتبط: کلاته بالا , مقیاس های اندازه گیری , ,
:: برچسب‌ها: واحد شمارش , مقیاس اندازه گیری , روستای کلاته بالا , شهرک قدس قاین , گز , ذرع , طاقه , خروار , من , چارک , مثقال , سیر , نخود , خونه گاه , باری ,



غریب شمار و کولی ها
نوشته شده در شنبه 11 آبان 1392
بازدید : 2481
نویسنده : فرشید

 غریب شمار و کولی ها

کولی ها در را روستای کلاته بالا

غریب شمار چه کسانی هستند؟

در فرهنگ لغت روستای کلاته بالا غریب شمار یا همان استادرکارها به صنعت گران دوره گرد گفته می شود که خدمات بسیار شایانی را برای مردم روستا انجام داده اند.

این صنعتگران در سال معمولا" در 2  موقع از سال، یکی اوایل مهر ماه و دومین مرحله در اسفند ماه به روستای مان مسافرت میکردند و تعداد خانوارهایی آنها حداقل 2 خانواده و حداکثر 10 خانوار بوده است چناچه تعداد خانوار  آنها کم بود در محله ای از روستا بنام پیزه راه باغو یا نزدیک حوض انبار که در هر دو مکان یک مسافر خانه بود اتراق می کردند. وچنانچه تعداد آنها زیاد بود در محله  سبزوار و پی  ده در سیاه چادرهایی که برپا می نمودند زندگی می کردند این صنعت گران تعداد زیادی الاغ و قاطر داشتند تا بتوانند وسایل خود را از یک روستا به روستا ی دیگر ببرند .

از مهمترین افراد این گروها می توان به مرحوم استاد قاسم و پسرش که الان فکر کنم در قاین نزدیک شایک اسکان دارند نام برد.

آنچه بنده حقیر از استاد قاسم و پسرش بیاد دارم اینکه آنها صنعتگران بسیار ماهری بودند که با حداقل وسایل حداکثر کار ممکن راانجام دادند .

وسایلی که آنها داشتند بیش از یک سندان،پتک ، انبرو یک فن که به آن دم میگفتند بیشتر نبود ولی ابزاری را که می ساختند بیش از ده ها وسیله بود که نیاز مردم روستایی کلاته بالا را جهت انجام کشاورزی و دامداری مهیا می نمود .

 آنها معمولا" 2 تا 5 روز در روستا سکونت داشتند   

زنان و دختران آنها از مردم روستا غذا میگرفتند که معمولا " نان بود وجهت احشام خود هم از مردم علوفه و جو شلغم وچغندر در خواست میکردند در مقابل آن به آنها انواع سوزن جهت خیاطی و دوزندگی و سوزنی بنام جوال دوز که کاربرد بسیار زیاد داشت و همچنین وسیله به نام علف تراش و چاقویی دم دستی بنام چک چکی می دادند این را بندانید که آنها هیچ گونه چشم داشتی از مردم روستا نداشتند ومعامله کالا در مقابل کالا انجام میدادند .

و مردان آنها که به جرات می توان آنها را صنعت گران زبر دست نامید  وسایل ذیل را تولید می کردند.

الف) مسگری :

1 تعمییر انواع ظروف مسی

2 قلع دادن ظروف کهنه مسی

ب ) آهنگری :

1 ساخت چاقوی بسیار زیبا با دو تیغه که یکی از تیغ هایی آن از سوهانهای کهنه که فولادی بسیار سخت و شکنده بود و تیغه دیگر آن فولادی نرم تر، که کار اره دستی را انجام می داد و دسته این چاقو بسیار زیبا از شاخ آهو تهیه می شد و قیمت آن در سال 1352 مبلغی حدود20 تومان بود

2 دو کارد

دو کارد قیچی پشم چینی گوسفندان در روستای کلاته بالا

دوکارد یک نوع قیچی بود که پشم گوسفندان را با آن می چیدند

3- چک چکی

چاقو ارزان قیمت بود با تیغه آهنی

4 ساخت چهار شاخ تبر کلنگ علف تراش _تبر و......... که جهت کشاورزی استفاده می شود .

5 ساخت دو الک بنام چقلchaghel  و قربلGharbel (قربال) که در برداشت گندم  استفاده  می شد.

چقل .قربال در روستای کلاته بالا

6 ساخت وسیله بنام دستوک که در قالی بافی و پلاس بافی (نوعی گلیم) و کلا" در نساجی مورد نیاز بود.

دستوک جهت قالی بافی وگلیم بافی

7 ساخت وسیله بنام چک Chakk که در برداشت گندم موردنیاز بود

چک نوعی ابزار کشاورزی در روستای کلاته بالا

8 در دباغی پوست مهارت بسیار بالایی داشتند که از پوست دباغی شده جهت ساخت چک، قربل وچقل و روجن استفاده می شود

9 درست کردن پرما که نوعی دلر بود و با آن چوب را سوراخ می کردند .

10- درست کردن وسایلی که در ریسندگی مورد نیاز بود مثل دوک و قسمتهایی از چرخ ریسندگی

11 و ده ها نوع  وسیله دیگر که نیاز مردم روستا را بر آورده می نمود مثل ریگ دادن آهن آساک ، ساخت تیشه وغیره

 

کولی ها

زابلی ها در روستای کلاته بالا

کولی ها شبیه غریب شمارها به روستا می آیند ویک  شبانه روز را در روستا در چادر هایی که بر پا می نمایند ، زندگی می کنند ولی  مردان آنها هیچ هنری ندارد شاید الاغی را بفروشند و یا بخرند وزنها وبچه های آنها  از مردم روستا ،تکدی می کنند و چه بسا برای مردم مزاحمت زیادی ایجاد میکنند یکی از مغازه دارها میگفت بچه ها آنها هر چه دم دست داشتم ، از من دزدیدند .

بدرستی علت مسافرت آنها مشخص نیست چون در مدت سکونت آنها در روستا هیچ کاری انجام نمی دهند فقط یک شب در روستا استراحت می کرده و روز بعد به روستایی دیگر می روند.

کولی ها هم از نظر نوع زندگی شبیه همان استاد کارها بودند ولی میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان ست

مطلب اختصاصی از وبلاگ روستای کلاته بالا 

توجه : هر گونه انتشار وکپی با ذکر منبع بلامانع است

 

 


:: موضوعات مرتبط: گوناگون , غریب شمار , ,
:: برچسب‌ها: کولی ها , غریب شمار , صنعت گران ذوره گرد , روستای کلاته بالا , شهرک قدس قاین , عکس های زیبا , عکس های قدیمی , ابزار نساجی , فرهنگ لغت روستایی ,



لباس محلی مردان روستای کلاته بالا
نوشته شده در یک شنبه 14 مهر 1392
بازدید : 6417
نویسنده : فرشید

  لباس محلی مردان

لباس های محلی مردان روستای کلاته بالا

1 _ کلاه نمدی
2_ کلاه پشمی
3_ مندیل (عمامه)
4_پرهن -پیراهن
 
لباس های محلی مردان روستای کلاته بالا
5_ جلسخه (jolos kheh) - جلیقه
6_قارت (ghart) - نوعی پالتوی پشمی
7_ لنگوته (lengouteh)= نوعی پارچه که به دورکمر روی قارت میبستند.
8_ساق پیچ -مچ بند که توسط بانوان روستا بافته میشد وجنس آن معمولا پشمی است
لباس های محلی مردان روستای کلاته بالا
9_تنبو - (بی جامه)عکس فوق تنبونی است پنبه ای که در قسمت بالای آن بند تنبو قرار دارد و در قسمتی بنام نیفه کشیده می شود  
لباس های محلی مردان روستای کلاته بالا
10_ پاتابه - پارچه ای است بافته شده از جنس پشم که روی ساق پا بسته می شود و پا را در مقابل سرما محافظت می کند
11- جورو - جورابی است پشمی
12_  لنگی - لنگ
13_ شال پشمی - شبیه به پتوی مسافرتی است
14_ نمد
پاپوش ها
15_ پاچوک - از قدیمی ترین پاپوش های مردان در روستای کلاته بالاست .زیره این نوع کفش از پوست دباغی شده گاو است و رویه آن ، نوار های چرمی است که شباهت کمی به صندل های امروزی دارد
16_گیوه
17_چپت سر جیری Chappat(عکس ذیل) نوعی کفش مردانه
پاپوش محلی مردان روستای کلاته بالا
18_چپت سر چرمی -شبیه عکس فوق از جنس چرم گاو
19_پوزار Powzar چکمه
زیورآلات
20_انگشتر نقره با نگین عقیق
 
مطلب اختصاصی از وبلاگ روستای کلاته بالا
توجه:هر گونه انتشار وکپی با ذکر منبع بلامانع است

:: موضوعات مرتبط: آداب وسنن , لباس محلی مردان , ,
:: برچسب‌ها: لباس های محلی مردان روستای کلاته بالا , پاپوش , زیور آلات , تن پوش ,