پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
تبلیغات
.



بازدید : 3410
نویسنده : فرشید

مبعث، پرچم علم و معرفت را برافراشت

 تبریک عید مبعث

 مبعث در حقیقت روز برافراشته شدن پرچم رسالتی است که خصوصیات آن برای بشریت، ممتاز و بینظیر است. مبعث در حقیقت پرچم علم و معرفت را برافراشت. بعثت با «إقرء» شروع شد: «إقرء باسم ربک الذی خلق» و با «ادع إلی سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنة» ادامه یافت؛ یعنی دعوت همراه با حکمت. دعوت اسلامی در حقیقت گسترش و پراکندن حکمت در سراسر عالم و در طول تاریخ است؛ همچنان که بعثت، پرچمداری و برافراشته شدن پرچم عدل است؛ یعنی در میان مؤمنین، بندگان خدا و آحاد بشر، عدالت استقرار پیدا کند؛ همچنان که رسالت، برافراشتن پرچم اخلاق والای انسانی است؛ «بعثت لأتمم مکارم الاخلاق». خدای متعال خطاب به پیغمبر میفرماید: «و ما أرسلناک الا رحمة للعالمین»؛ یعنی همه‌ی چیزهایی که بشر - در همه‌ی زمانها، در همه‌ی شرایط و در هر نقطه‌ی عالم - به آن نیاز دارد، در این بعثت گنجانده شده است؛ یعنی علم و معرفت، حکمت و رحمت، عدل و برادری و برابری؛ چیزهای اساسیای که جریان زندگی سالم انسان به اینها وابسته است. حتی با این‌که در اسلام، جهاد مقرر شده است، و جهاد یعنی مبارزه با زورگویی و تجاوز -البته بعضی کسان به طور بدخواهانه، اسلام را به خاطر حکم جهاد، دین شمشیر معرفی کردند- اما همین اسلام میفرماید: «و إن جنحوا للسلم فاجنح لها و توکل علی الله»؛ یعنی باز آن‌جایی که شرایط اقتضا میکند، صلح را بر جنگ ترجیح میدهد.

 

 


:: موضوعات مرتبط: اخبار روستای کلاته بالا , عید مبعث , ,
:: برچسب‌ها: عید مبعث , بیانات رهبر معظم در مورد بعثت پیامبر , تبریک عید مبعث ,



جدید ترین عکس های سه بعدی -اسم های سه بعدی
نوشته شده در پنج شنبه 18 ارديبهشت 1393
بازدید : 10624
نویسنده : فرشید

 اسامی سه بعدی         Names Three-dimensional    

با سلام خدمت دوستان بیننده ای که در مطلب آموزش دیدن تصاویر سه بعدی یا تصاویر سه بعدی وبلاگ روستای کلاته بالا نظر داده اند ، طبق قولی که به شما دادم اسم شما دوستان بزرگوار را به صورت سه بعدی طراحی نمودم امیدوارم مورد قبولتان واقع گردد . یاد آور می شوم که اسامی  به صورت انگلیسی نوشته شده چون نرم افزار از فونت فارسی پشتیبانی نمی کند.

عکس شماره یک  

اسم سه بعدی 3d

 عکس شماره 2

اسم سه بعدی 3d

 

عکس شماره 3

اسم سه بعدی 3d

 

 عکس شماره 4

اسم سه بعدی 3d

 عکس شماره 5

اسم سه بعدی جالب ودیدنی 3d

عکس شماره 6

جدید تریت عکس سه بعدی

عکس شماره 7

جدیدترین عکس سه بعدی 3d picture

عکس شماره هشت

زیباترین عکس سه بعدی 3d

عکس شماره 9

زیباترین عکس سه بعدی 3d picture

عکس شماره 10

جدیدترین عکس سه بعدی

دوستان بیننده عزیز و گرامی من این عکس ها را شماره بندی کردم به خاطر اینکه اگر کسی از نوع تکسچر عکس خوشش اومد شماره عکس را بگه تا اسم اون را با همون تکسچر سه بعدی طراحی کنم در ضمن من این عکس ها را ریسایز کردم برای تمامی اعضا ،عکس اصلی ایمیل خواهد شد فقط یک دقیقه وقت بگذارید و عضو شوید منتظر اسامی سه بعدی جدید با تکسچر های جدید باشید در ضمن می تونید همراه با اسم خود از مدلر هایی که دارم هم استفاده کنید از قبیل (پروانه ،انواع شکل های هندسی،قوری ،کرگدن ،سگ و.....)

منتظر نظرات شما عزیزان هستم 

مطالب اختصاصی وبلاگ روستای کلاته بالا 

کپی و انتشار با ذکر منبع بلا مانع است 


:: موضوعات مرتبط: سرگرمی , اسم های سه بعدی 3d , ,
:: برچسب‌ها: سرگرمی , جدید ترین عکس سه بعدی , اسم سه بعدی , عکس سه بعدی , زیباترین تصاویر سه بعدی تصویر سه بعدی , عکس , 3dpicture , دیدن تصویر سه بعدی (برجسته) , عکس سه بعدی , تصاویر سه بعدی , 3d , آموزش دیدین تصاویر سه بعدی , دانلود عکس , زیباترین عکس های سه بعدی و تصاویر برجسته , عکس های اختصاصی سه بعدی , سرگرمی , ,



بهار بارانی
نوشته شده در دو شنبه 18 فروردين 1393
بازدید : 3379
نویسنده : فرشید

 بهارروستای کلاته بالا  بارانی شد

اصولاً روستای کلاته بالا و تمامی روستاهایی که در حاشیه کویر واقع شده اند با کمبود بارش باران که به طبع کمبود آب های جاری وسفره های زیر زمینی را دارد ،مواجه هستند

در خشکسالی های 15 سال گذشته  روستای کلاته بالا با کمبود شدید آب مواجه بوده است به حدی که آب شرب روستا ،  به وسیله تانکر از قاین تامین می شده است سال گذشته بارش باران خوب بود ولی متاسفانه درختان تنومند طاقت این همه خشکسالی را نداشته و همگی به جز درختان زرشک خشک شده اند .

بارش شدید باران  در اسفند ماه  92  موجب خسارت به زمین های  کشاورزی شده است ولی مردم روستای کلاته بالا و روستا های همجوار را  شادمان کرد و موجب شکر گزاری مردم گردید .

بهار روستای کلاته بالا بارانی شد  علاوه بر بارندگیهای  اسفند ماه درروزهای 14و15و16  فروردین ماه بارش باران  ادامه یافت و  کشاورزان و دامداران را مسرور و شادمان کرد .

چنانچه تغییر ناگهانی دما تا اواخر اردیبهشت ماه اتفاق نیافتد  بارندگی های این چند روز ، نوید بخش  بهاری خوب برای کشاورزان  خواهد بود.


:: موضوعات مرتبط: اخبار روستای کلاته بالا , بارش باران , ,
:: برچسب‌ها: اخبار روستای کلاته بالا , بهار , بارش باران ,



قنه ghonneh کما kama
نوشته شده در شنبه 24 اسفند 1392
بازدید : 4416
نویسنده : فرشید

قنه ghonneh کما kama

مقدمه: در روزهای پایان سال هموطنان بزرگوارم در جای جای کشور عزیزمان ایران آماده می شوند تا عید باستانی نوروز را هر چه بهتر برگزار نمایند . به همین مناسبت کار هایی از قبیل :خانه تکانی و خرید لباس نو ، آجیل  میوه ، شیرینی ، کادو و ...را انجام می دهند ولی در روستای کلاته بالا این روز ها علاوه بر موارد فوق خرید قنه یا کما از ضروریات مردم روستا است و مردم روستا ،  هر روز منتظرند تا فروشندگان برای فروش قنه (کما) به روستا ی کلاته بالا آمده و یا یکی از افراد فامیل مقداری  قنه (کما)  را از شهر خریده باشد و مردم روستا با تهیه انواع غذا آن را به عنوان  غذایی نوبر میل کنند.

براستی قنه ghonneh کما kama چیست ؟


در گویش های محلی قنه ghonneh ، کما kama ، قرنه یا قرنه کما همان گیاه آنغوزه می باشد.

در کتاب اغت نامه دهخدا در مورد قنه یا همان آنغوزه چنین آمده است .

انگدان . [ اَ گ ُ ] (اِ) گیاهی علفی از تیره ی  چتریان می باشد. این گیاه در اکثر صحاری ایران فراوان است . ارتفاعش 2 تا 2/5 متر و ریشه اش راست و ستبر است . ابر کبیر. حلتیت . انجدان . (فرهنگ فارسی معین ). انگذان . معرب آن انجدان است .

(برهان قاطع) :

تا به مذاق انس و جان ندْهد و ناورد جهان * نکهت گل ز انگدان لذت می ز آمله .

و جهت کلمه عربی آن که انجدان است چنین آمده است

انجدان . [ اَ ج ُ ] (معرب ، اِ) معرب انگدان است و آن را بعربی حلتیت و بیح آنرا اصل الانجدان خوانند . (برهان قاطع) (آنندراج ). در لغت طبری کلوپر گویند. (از انجمن آرا). گیاهی از تیره ی  چتریان که علفی است و پایا میباشد. این گیاه در اکثر صحاری ایران فراوان است . ارتفاعش 2 تا  2/5متر و ریشه اش راست و ستبر است . ابرکبیر. حلتیت . (از فرهنگ فارسی معین ذیل انگدان ). به مازندرانی انجدان طیب را کولاپرنامند و بیخ آنرا بعربی محروق و ساق آنرا بترکی بالدرغان گویند و چون انجدان مطلق مذکور شود مراد تخم آن است و آن دو قسم میباشد یکی طیب و دیگر منتن و ساق نبات آن مجوف و سطبر و بلندتر از قامت و برگ آن شبیه ببرگ کلم و از آن کوچکتر و گل آن چتری مانند شبت وسفید و ثمر آن بعد از رسیدن سفید و مدور و پهن شبیه بدرهم و بسیار خوشبو میباشد و صمغ آنرا حلتیت طیب مینامند و برگ قسم دوم آن مانند صفحه ی  سوخته و پرسوراخ و ساق آن ضعیفتر از قسم اول و ثمر آن سیاه و بسیاربدبو است و بیخ آنرا اشترغار و گیاه آنرا کماه و صمغ آنرا که بسیار بدبو است حلتیت منتن و بفارسی انکزد(انکزه ) نامند و صمغ آنرا بفارسی ژَد و عوام آنرا انگشت گنده نامند. (از مخزن الادویه ). بعضی از اطباء گویند انجدان برگ است و حلتیت صمغ گیاه آن و محروث ریشه ی  آن است . اسحاق بن عمران گفته است انجدان بر دو قسم است قسمی از آن سفید و طیب و خوردنی است که آنرا انجدان سرخسی گویند و ریشه های آنرا محروث گویند و در اغذیه و ادویه بکار رود و دیگر انجدان سیاه منتن است که ببرخی ادویه بیامیزند و صمغ انجدن همان حلتیت است ... ابوحنیفه گوید: محروث ریشه ی انجدان است و محمدبن عبدون گوید: انجدان نباتی است مانند کاشم که در بابل میروید و سبزی فروشان آنرا مانند توابل میفروشند. (از مفردات ابن بیطار ج 1 صص 58 - 59). دیسقوریدوس گوید درخت انجدان را سلقیون گویند و صمغ او را حلتیت خوانند یعنی انگزد و منبت او در زمین دمشق بود و شام وارمنیه و قهستان که او را زمین ماه گویند و زمین نینو و آن زمینی است که آن طرف مصر است و انجدان را بسریانی انکذانا او کاما خوانند... (ترجمه ی  صیدنه ی  ابوریحان ، خطی ). || بعضی گویند نسناس است و آن جانوری باشد شبیه آدمی

معرفی  قنه ghonneh که در ادامه مطلب با نام آنغوزه ذکر خواهد گردید.


آنغوزه با نام علمی (Ferula assa Feotida)، گیاهی است علفی ، چند ساله ، که در آخرین سال عمر گیاه  گلدهي و بذرافشاني آن صورت مي گيرد.آنغوزه  متعلق به خانواده چتریان (Umbelliferea) است .ارتفاع آن به 1 تا حداکثر2 متر مي رسد برگهاي سبز تيره وگلهاي آن برنگ زرد مي باشد که در دامنه وسیعی از نقاط کشور عزیزمان ایران می روید و از سال های بسیار دور تاکنون، به عنوان یک نوع گیاهی دارویی در روستای کلاته بالا مصرف میشده و همچنین جز گیاهان دارویی و صنعتی ایران محسوب می شده است. آنغوزه دارای ریشه کمی ضخیم و گوشتی با ساقه قوی و خشن و خیبری است. مرحله رشد گیاه از اوایل بهار شروع و تا آخر خردادماه ادامه دارد(لازم به ذکر است این دوره نسبت به محل رویش گیاه ،میزان بارندگی و دمای محیط تغییر می کند) سپس دوره خواب بوته‌های نابالغ آغاز و تا بهار سال بعد به‌طول می انجامد. زادآوری این گیاه فقط از طریق بذر صورت می‌گیرد. این گیاه کوهستانی در اراضی بایر و ماسه‌ای خشک و آهکی مناطق گرم می روید .مردم روستای کلاته بالا آنغوزه مورد نیاز خود را از 7فرسنگی روستا محلی به نام پی کمر و بیابان های بیرجند به طرف نهبندان ، بیابان آفریز ، گردنه بردسکن به طرف سبزوار و بهترین نوع آن را از دهنه زیدر مابین میامی وعباس آباد تهیه می نمایند . از ریشه این گیاه یا قسمت پایین ساقه و یقه گیاه با تیغ زدن در اواخر بهار شیره متعفنی در طول تابستان خارج می‌شود که در مجاورت هوا به تدریج سفت می‌شود که تحت نام آنغوزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. طعم آنغوزه گس و گزنده و در بعضی از گونه‌ها تلخ و بویی شبیه بوی سیر متعفن و خیلی تند دارد که به‌دلیل ترکیبات شیمیایی آنغوزه می‌باشد. آنغوزه به اشکال مختلف به‌صورت اشکی، توده‌ای، خمیر به بازار تجارت عرضه می‌شود که نادرترین و مرغوب‌ترین شکل آن آنغوزه اشکی یا دانه‌ای است. البته مردم روستای کلاته بالا فقط از برگ های گیاه به عنوان سبزی استفاده می نمایند.

انواع غذاهایی که با گیاه آنغوزه در روستای کلاته بالا تهیه می گردد.

1-  کوکو قنه که شبیه کوکو سبزی تهیه می گردد.

2-  برگ گیاه به عنوان سبزی مصرف می گردد. البته هنوز گیاه می بایست سر از خاک بیرون نیاورده باشد و گرنه برگ آن تلخ وبدمزه می شود

3-  برگ وساقه آن را با آب می پزند و همراه با سیر داغ ، نعناع و گردو با کشک(قروت) میل می نمایند.

4-  نان و پتیر قنه ای : برگ گیاه را خرد می کنند و آن را به خمیر نان اضافه نموده و نان قنه ای را تهیه می کنند .

5-   قنه پلو : برگ گیاه را خشک می کنند و بعد از آب کش نمودن برنج به آن اضافه می نمایند . شبیه شوید پلو

6-   و چندین نمونه غذای دیگر که در مبحث غذا های محلی به آن اشاره خواهد شد.

خواص دارویی گیاه آنغوزه :

1-  آرام بخش و خواب آور است لذا بعد از مصرف آن جدا از رانندگی اجتناب کنید

2-   مسکن است  بخصوص  برای درد کمر و مفاصل بسیار مفید است.

3-   کاهش دهنده فشار خون

4-  محرک نیروی جنسی است.

5-  برطرف کننده بلغم است.

6-  . ادرارآور و ضد سوزش ادرار است.

7-  درمان کننده رماتیسم و نقرس و سیاتیک است.

8-  هضم کننده غذا است.

9-  دم کرده انجدان رومی تمیزکننده خون کبد است.

10-                    درمان کننده امراض سینه از جمله آسم است.

11-                    درمان کننده بواسیر

12-                    برای درمان تب‌ها سودمند است

13-                    برای درمان ذات‌الریه، برونشیت و سرفه و سرماخوردگی به کار می‌رود.

14-                    خوردن انجدان باعث رفع سموم جانوران سمی می‌شود.

15-                    تحريك كننده اشتها بوده و دستگاه هاضمه را تقويت مى كند

16-                    قاعده آور است

17-                    باعث افزایش شیر در انسان و دام می شود ولی طعم آن را عوض می کند

18-                    مواری مثل :حساسیت زا، ، ضد چسبندگی پلاکت‌ها، ضدعفونی کننده، ضد اسپاسم، ضد تومور، ، ضد نفخ، محرک CNS، ، خلط آور، قارچ کش، تقویت کننده رحم و کرم کش آن گزارش شده است .

موارد منع مصرف:زنان باردار، زنان شیرده و کودکان

نوزادان بزرگتر از 7ماه معمولا از خوردن شیر به خاطر بدمزه شدن شیر خوداری می کنند ولی تجربه مردم روستای کلاته بالا حاکی از مسموم شدن نوزادان دارد.

 

 

 

 


:: موضوعات مرتبط: کلاته بالا , خواص دارویی میوه ها و گیاهان , خواص دارویی ودرمانی آنغوزه , غذاهای محلی روستای کلاته بالا , ,
:: برچسب‌ها: قنه , ghonneh , کما , قرنه , قرنه , kama , آنغوزه , , انجدان , انگدان , الانجدان , آنندراج , کلوپر , بالدرغان , حلتیت طیب , انکزد , انکزه , محروث , Ferula , assa , Feotida , Umbelliferea , ,



گت بازی
نوشته شده در یک شنبه 6 بهمن 1392
بازدید : 4360
نویسنده : فرشید

گت بازی   Got bazi

بازی های محلی ، گت بازی  Got bazi

مقدمه: عموما بازی های محلی در روستای کلاته بالا در سه موقع از سال انجام می گردد . بازی هایی که خرد سالان و نوجوانان انجام می دهند این بازی ها در فصل تابستان و زمانی که دانش آموزان تعطیل هستند اوقات فراغت آنها را پر می کند . دومین مرحله از مهر ماه تا عید نوروز است و مخصوص جوانان وبزرگسالان می باشد در این موقع از سال به علت اینکه هوا رو به سردی می رود گوسفندان را در غروب از صحرا به روستا می آورند و هر خانواده گوسفندان خود را در خانه مخصوص گوسفندان که به آن خونه خلومه گفته می شود نگهداری می کنند و مقداری علوفه هم به آنها می دهند  به همین خاطر یکی از افراد خانواده به کنار روستا که یک آغول بزرگ برای برگشت گوسفندان هست می روند و منتظر برگشت گوسفندان از صحرا می مانند چون زمان برگشت دقیق گوسفندان معلوم نیست افراد نیم ساعت زودتر به آن محل رفته و جهت اینکه اوقات فراغت را به شادی بگذرانند بازی های محلی را انجام می دهند. چون این گونه بازی ها به صورت گروهی می باشد شور و نشاط بیشتری نسبت به بازی هایی که در گوشی موبایلشان دارند ایجاد می کند .

سومین موقع تعطیلات عید است که در این موقع از سال تمامی بازی های محلی کم و بیش انجام می گردد.

گت در فرهنگ لغت روستای کلاته بالا به معنی گوی یا شیئی گرد و به افراد که قد کوتاهی دارند گفته می شود .

بازی های محلی ، گت بازی  Got bazi

گت بازی یک بازی نسبتا جدیدی از ترکیب تیله بازی (تشله بازی) و آرا بازی می باشد این بازی مخصوص جوانان وبزرگ سالان است به علت اینکه از گوی آهنی استفاده می کنند چنانچه سن افراد بالاتر از 15 سال باشد بهتر است

تعداد افراد: این بازی مثل بقیه بازی های محلی می بایست در مرحله اول،  افراد گروه مشخص گردد .تعداد افراد در هر تیم 3 الی 4نفر است در این بازی حداقل باید 3 تیم شرکت داشته باشند چون زمانی که یک تیم ببازد تیم بعدی به عنوان حریف تیم برنده وارد بازی شود هر چه تعداد تیم ها بیشتر باشد هیجان بازی برای بردن بیشتر می شود.

یارگیری : در ابتدا برای هر تیم یک نفر استاد مشخص می گردد تا او از بین افرادی که تمایل به انجام بازی دارند افراد گروه خود را مشخص کند و هریک از استاد ها 3 نفر را برای تیم خود انتخاب می کنند تا افراد گروه با استاد به 4 نفر برسد لازم به ذکر است که استاد نمی تواند هر 3 نفر را یکجا انتخاب کند هر یک از اساتید گروه  یک نفر از باتجربه ترین افراد را انتخاب نموده بعد تیم های دیگر هم این کار را انجام می دهند و به همین روش افراد تیم کامل می گردد.

نوبت بازی : بعد از مشخص شدن هر تیم به روش های : تر یا خشک-شیر یاخط-سنگ کاغذ قیچی نوبت بازی تیم مشخص می گردد.

وسایل بازی: گوی فلزی (به تعدا افراد 2تیم) گوی های فلزی به اندازه توپ تنیس می باشد واگر افراد هر تیم 4 نفر باشند 5 چاله در زمین کنده می شود.

بازی های محلی ، گت بازی  Got bazi

روش بازی :

 در صورتی که افراد تیم 4نفر باشند 5چاله به قطر 10سانتی متر و عمق 7سانتی متر در یک راستا با فاصله 4 الی 5متر ایجاد می کنند به چاله در بازی ، خونه(خانه) می گویند اولین خونه(چاله)خونه شن نام دارد . شن  shon به معنی نشستن، گذاشتن است. در این بازی شن دادن یعنی گذاشتن گوی های  فلزی ، در لبه اولین خونه یا همان خونه شن .

امتیازات : تیر: یک امتیاز  خونه: یک امتیاز سرملی : 2الی 4امتیاز

در این بازی برخورد 2گوی را با همدیگر تیر می گویند و یک امتیاز دارد.

چنانچه افراد بتوانند با پرتاب گوی ، آن را به داخل چاله یا همان خونه تیم مقابل  بیاندازند یک امتیاز می گیرند

گروهی که می بایست شن دهد گوی های خود را در لبه خونه اول در امتداد خونه های دیگر می گذارد. هریک از افراد تیم بعدی که می بایست  بازی را شروع می کند از فاصله 6الی 7متر ،گویی که دارند را به سمت گوی های تیم مقابل پرتاب می کنند چنانچه برخوردی در این مرحله صورت گیرد به آن سر ملی می گویند و آن نفر یک نوبت بازی به عنوان دارد که می تواند خونه بگیرد اگر موفق به این کار شد مجدد می تواند به تمام گوی های دیگر یک تیر بزند .

بازی های محلی ، گت بازی  Got bazi

و بعد نوبت به تیم مقابل می رسد زمانی که تمامی خونه ها گرفته شد بازی تمام می شود و امتیاز ها را می شمارند اگر بازنده نداشتند بازی مجدد شروع می شود تا یک تیم ببازد به عنوان مثال اگر یک تیم 10امتیاز داشت و تیم بعدی 4 امتیاز ،تیمی که 10امتیاز داشته می شود 6امتیاز

تعداد امتیاز ها جهت باخت یک تیم در اول بازی توسط اساتید مشخص می شود

بازی های محلی ، گت بازی  Got bazi

از 4 نفر تیم شروع کننده  ، 2 نفر برای سرملی زدن یا همان تیر زدن اقدام می کنند و2نفر دیگر برای خونه گرفتن .چون آنها می بایست از 5 خونه  ،4 خونه را بگیرند . افرادی که شن می دهند اگر بتوانند خونه شن را بگیرند برای همه افراد محاسبه می گردد ولی اگر تیم مقابل بتواند سرملی بزند و آن خانه را بگیرد ، یک خونه حساب می شود

 

توجه: مطلب اختصاصی از وبلاگ روستای کلاته بالا

هر گونه کپی برداری وانتشار با ذکر منبع بلامانع است

 

 

 

 


:: موضوعات مرتبط: بازی های محلی روستای کلاته بالا , گت بازی Got baz , ,
:: برچسب‌ها: بازی های محلی فراموش شده , بازی های محلی روستای کلاته بالا , گت بازی , Got bazi ,



فصل زمستان
نوشته شده در چهار شنبه 2 بهمن 1392
بازدید : 3279
نویسنده : فرشید

فصل زمستان در روستای کلاته بالا

باور های محلی

فصل زمستان در فرهنگ مردم مردم روستای کلاته بالا شامل دو برادر و یک خواهر است .اسم برادر بزرگ تر چله کلو یا همان چله بزرگ است چله بزرگ از اول دی ماه شروع می شود و تا دهم بهمن ماه ادامه می یابد که مدت آن چهل روز است از آنجایی که چله کلو برادر بزرگ است و سرد و گرم روزگار را چشیده و بقولی با تجربه است . در مدت این 40روز ، اختلاف دما ی زیادی نداریم و به ندرت هوا از منهای 3درجه سرد تر می شود .همچنین اگر باران یا برف ببارد هم مقدار آن زیاد نیست . نام برادر کوچک تر ، چله خورد یا همان چله کوچک است که از یازدهم بهمن شروع می شود و تا پایان بهمن ماه به مدت 20روز ادامه دارد . باور مردم براین است که چله خورد گفته است که هر چه برادر بزرگ من نکرد من انجام می دهم یعنی امکان بارش برف و باران(البته بیشتر برف) در مدت این 20روز خیلی زیاد است و اگر برف ببارد به اصطلاح محلی برف آن سنگین است (زیاد برف می بارد) و همچنین در چله کوچک اختلاف دما به حداکثر خود می رسد بیشتر مردم هوای بسیار سردی را در چله خورد تجربه کردند و بیاد دارند.درچله خورد می گویند گرگ ها پر زور هستند ، یعنی بیشترین حمله ها را به گله گوسفندان انجام می دهند . اسم خواهر آنها مه نوروز یا همان ماه نوروز نام دارد شامل اسفند ماه می باشد عموما خواهران نسبت به برادران بسیار مهربان تر هستند و در اینجا هم ماه نوروز از لج و لجبازی برادران خود خسته شده و می خواهد سرما را از بین ببرد به باور مردم در ماه نوروز زمین نفس می کشد و چنانچه برف ببارد هر چقدر مقدار آن باشد بعد از یک تا دو روز برف آب می شود و هوا زیاد سرد نمی شود شاید در مدت یک ماه ، یک بار هوا به صفر درجه برسد .

مردم و زمستان

فصل زمستان در روستای کلاته بالا به فصل بیکاری معروف است منظور از بیکاری نه اینکه اصلا کاری ندارند بلکه در مقایسه با فصول دیگر ، در این فصل کار کمتری است . در گذشته نه چندان دور ، مردها ی روستا کارهایی مثل : دوک ریشتن ، جوررو بافتن ، دستکش بافتن ،ریسمان بافتن و چنانچه  در فصل زمستان باران کافی می بارید ، از پانزدهم اسفند ماه به بعد ،  نوعی گندم به نام گندم کمریKamori (گندم بهاره)می کاشتند و زنان روستا هم :  تون بافی (نوعی پارچه که از آن البسه تهیه می کردند) جاجیم بافی ،پلاس بافی(نوعی گلیم) قالی بافی و همچنین گوسفندان را جیره می دادند(به علت کمبود علف در زمستان در پایان هر روز مقداری جو یا علوفه به گوسفندان می دهند) البته ماه نوروز فصل زاد و ولد گوسفندان است به همین خاطر کار مردم  روستا زیاد می شود .

 


:: موضوعات مرتبط: گوناگون , فصل زمستان , ,
:: برچسب‌ها: فصل زمستان , چله کلو , چله خورد , ماه نوروز , نام ماه های زمستان , باور های محلی ,



پیام تسلیت
نوشته شده در شنبه 28 دی 1392
بازدید : 5327
نویسنده : فرشید

                       انالله و انا الیه راجعون

آگهی ترحیم علی  علیزاده

 

خبردار شدیم که  آقای علی علی زاده  به رحمت خدا رفت

آرزو میکنیم که وسعت صبر خانواده ی این مرحوم ، به اندازه ی دریای غمشان باشد

با هم دعا کنیم تا خداوند بزرگ روح عزیز از دست رفته را قرین رحمت کند

***********************************************

به همین مناسبت مجلس ختمی در روز پنج شنبه مورخ 1392/10/03در مسجد صاحب الزمان واقع در خاک سفید خیابان زهدی نرسیده به میدان رهبر برگزار می گردد.

تشریف فرمایی سروران گرامی موجب شادی روح آن مرحوم وتسلی خاطر بازماندگان خواهد بود

 

 


:: موضوعات مرتبط: اخبار روستای کلاته بالا , پیام تسلیت , ,
:: برچسب‌ها: پیام تسلیت , آگهی ترحیم , مجلس ختم ,



پیام تسلیت
نوشته شده در شنبه 28 دی 1392
بازدید : 3337
نویسنده : فرشید

                  (( انا لله و انا الیه راجعون ))

من امشب از فراق یار میگریم                بسان عاشقان زار میگریم 

رفیق نیمه راه شد یار دیرینم       دلم افسرده است بسیار میگریم.

 

پیام تسلیت

 

در اینجا لازم است از طریق این رسانه این مصیبت دردناک را خدمت خانواده محترم آن عزیز ، و دیگر بستگان تسلیت گفته و آرزوی مغفرت و آمرزش برای مرحوم و صبر جزیل برای بستگان وی از درگاه خداوند متعال مسئلت نماییم

روحش شاد و یادش گرامی باد

****************************************************************************

به همین مناسبت مجلس ختمی در روز جمعه 1392/11/04 از ساعت 14الی 15.30در مسجد جامع امام علی (ع) واقع در تهران پارس اتوبان وفادار ایستگاه مسجد برگزار می گردد .حضور سروران گرامی باعث شادی روح آن مرحوم و تسلی خاطر بازماندگان خواهد بود

 


:: موضوعات مرتبط: اخبار روستای کلاته بالا , پیام تسلیت , ,
:: برچسب‌ها: پیام تسلیت , آگهی ترحیم ,



عکس های زیبا و دیدنی از روستای کلاته بالا
نوشته شده در یک شنبه 22 دی 1392
بازدید : 5043
نویسنده : فرشید

عکس های زیبا و دیدنی از روستای کلاته بالا

با توجه به نظرسنجی انجام شده در وبلاگ وهمچنین کامنت های شما بزرگواران ، موضوع عکس بیشترین رای را آورد به همین خاطر سعی میکنم بعد از چند پست جدید مجددا یک پست با عنوان عکس در وبلاگ انتشار بدهم امیدوارم مورد توجه شما قرار بگیرد

عکس پانورامیو از روستای کلاته بالا-شهرک قدس

عکس زیبا و دیدنی از روستای کلاته بالا

عکس از روستای کلاته بالا خانه های قدیمی

عکس زیبا و دیدنی از روستای کلاته بالا

عکس از یکی از محله های روستای کلاته بالا

عکس زیبا و دیدنی از روستای کلاته بالا

دور نمای روستای کلاته بالا

دور نمای روستای کلاته بالا

 یکی از محدود خانه هایی که در روستای کلاته بالا که در آن زندگی می کنند

عکس زیبا و دیدنی از روستای کلاته بالا

کوچه های روستای کلاته بالا با هزاران خاطره

عکس زیبا و دیدنی از روستای کلاته بالا

روستای کلاته بالا - شهرک قدس قاین

روستای کلاته بالا - شهرک قدس قاین

گدار تنوره

روستای کلاته بالا

زینت بخش عکس های روستای کلاته بالا :کوزه های سفالی آب کندل های شیره انگور و چرخ ریسندگی

وسایل قدیمی روستای کلاته بالا

با تشکر از جناب آقای علی مددی بابت ارسال عکس های زیبا

 


:: موضوعات مرتبط: عکس هایی از روستای کلاته بالا , عکس های زیبا و دیدنی از روستای کلاته بالا , ,
:: برچسب‌ها: عکس های زیبا و دیدنی , عکس وسایل قدیمی , معماری روستای کلاته بالا , روستای کلاته بالا , شهرک قدس قاین ,



انواع نان های محلی
نوشته شده در پنج شنبه 14 دی 1392
بازدید : 5682
نویسنده : فرشید

 

انواع نان های محلی روستای کلاته بالا

در روستای کلاته بالا متناسب با فصل یا نوع غذا ، نان های متنوعی پخت می گردد که در این پست اشاره ای به انواع نان های محلی می شود امید است مورد توجه  قرار گیرد.

نان قرص :به این نوع نان ، نان گندم هم می گویند ولی به خاطر اینکه شکل این نوع نان در قدیم به صورت دایره بوده به آن قرص می گفتند .نان قرص از آرد گندم تهیه می گردد و بیشترین مصرف را در بین مردم روستا دارد .شکل نان قرص شبیه نان های تافتون یا خراسانی که در تهران پخت می گردد است ولی از نظر عطر و بو و همچنین مزه ،بسیار متفاوت است .

نان قرص نان محلی شهرک قدس قاین

نان پتیر:( فتیر ) در روستای کلاته بالا چنانچه خمیر نان خوب فرآوری نشود به آن نان پتیری می گویند و به خاطر اینکه در این نوع نان از خمیر مایه استفاده نمی کنند به آن  پتیر می گویند . پتیر نانی است دایره ای شکل به قطر حدود 25سانتی متر و ضخامت 3الی 5سانتی متر .در خمیر این نوع نان از روغن، بذر گیاهان داروئی(شوید،زیره،بادیان و..) و سبزی استفاده می کنند به همین خاطر نانی است بسیار خوش مزه و مردم روستا، پتیر به عنوان صبحانه  می خورند.پتیر به خاطر اینکه خمیر مایه ندارد نانی است به اصطلاح محلی سنگین (دیر هضم) بنا به تجربه مردم حتما شوید به خمیر آن اضافه می کردند تا هم خوش بو شود و مشکل چربی خون برطرف می شد.از انواع پتیر می توان به پتیر روغنی ، پتیر جزغاله دار(دنبه ٔ برشته شده) و پتیر سوزی دار(سبزی های مخصوص) نام برد.

فتیر نان محلی روستای کلاته بالا شهرک قدس قاین

نان تفتو(تافتون) : تافتون نانی است به قطر 30الی 40سانتی متر و ضخامت حدود 3سانتی متر .در خمیر تافتون از شوید ،بادیان ،زیره وزردچوبه استفاده می کنند .نان تافتون ماندگاری زیادی دارد به همین خاطر در مسافرت از آن به عنوان غذا استفاده می کنند .در ضمن تافتون نان خاصی است چون در چهاردهم ماه شعبان که به آن  روز برات  می گویند تمام مردم روستا در این روز به قبرستان می روند ودر مزار درگذشتگان فاتحه می خوانند بعد از قرائت  فاتحه بازماندگان ، تافتون را که به تکه های کوچک تقسیم شده بین مردم تقیسم می کنند . همچنین تافتون به عنوان صبحانه کامل و همراه با  انواع اشکنه ها ،مصرف می کنند .

تافتون نان محلی  روستای کلاته بالا

کماچ :نانی است به قطر 40الی 50سانتی متر و ضخامت 7الی 10سانتی متر.کماچ را با قروت (کشک) به عنوان نهار یا شام  می خورند و از کماچ غذایی با عنوان چکمال درست می کنند که دهن آدم با گفتنش آب می افتد.

کماچ نان محلی روستای کلاته بالا

کماچ قلفی : کماچ قلفی با کماچ بسیار متفاوت است و به خاطر نوع پخت آن (در ظرفی مسی) به آن  کماچ قلفی می گویند .کماچ قلفی را به عنوان صبحانه یا میان وعده غذایی مصرف می کنند.

کماچ قلفی نان محلی روستای کلاته بالا

 جوین : جوین یا نان جو ، نانی است که از آرد جو تهیه می شود و به عنوان نهار یا شام همراه با کشک (قروت) آن را میل می نمایند.

نان جو

نان روغنی : نان روغنی را به عنوان صبحانه یا میان وعده غذایی مصرف می کنند

نان سوزی دار(سبزی دار): نانی است شبیه نان روغنی ولی در خمیر آن از سبزی خاصی استفاده می شود .

نا روغنی نان محلی روستای کلاته بالا

نان زجفیلی : در اصل یک نوع شیرنی محلی است که در خمیر آن از زنجبیل وشکر استفاده می کنند وبه عنوان میان وعده غذایی میل می شود .نان زنجفیلی نانی است به قطر 10الی 20سانتی متر وضخامت 2سانتی متر با ماندگاری بسیار بالا

نان حلی روستای کلاته بالا

نان گاورسی : این نوع نان از دانه ای شبیه ارزن تهیه می گردید وچون در خرداد ماه معمولا ذخیره گندم مردم روستا تمام می شد، و گاورس زود تر برداشت می شود تا برداشت گندم معمولا از نان گاورسی  تغذیه می کردند.

نان چلپک :به چلپک نان روغن جوش هم می گویند در قدیم بعد از اینکه روغن منداب می گرفتند از این نوع نان تهیه می کردند در بعد از پیروزی انقلاب برای اولین باری که مردم روغن مایع از طریق تعاونی دریافت نمودند نیز این نوع نان زیاد تهیه می شد .

نان کلوچ : چنانچه خمیر آرد از دیواره تنور بیافتد به آن کلوچ می گویند .کلوچ را عموما به گوسفندان می دهند چون تمام کناره های آن در بین آتش می سوزد ولی تا جایی که می شد از آن مصرف می کردند.

توجه: مطلب اختصاصی از وبلاگ روستای کلاته بالا

هر گونه کپی برداری وانتشار با ذکر منبع بلامانع است

 


:: موضوعات مرتبط: غذاهای محلی روستای کلاته بالا , انواع نان های محلی , ,
:: برچسب‌ها: نان محلی , انواع نان های محلی روستای کلاته بالا , غذای محلی شهرک قدس فاین , کماچ , نان قرص , کماچ قلفی , جوین , نان روغنی , نان سبزی دار , نان گاورسی , نان روغن جوش , نان کلوچ ,