پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
تبلیغات
.



گت بازی
نوشته شده در یک شنبه 6 بهمن 1392
بازدید : 4342
نویسنده : فرشید

گت بازی   Got bazi

بازی های محلی ، گت بازی  Got bazi

مقدمه: عموما بازی های محلی در روستای کلاته بالا در سه موقع از سال انجام می گردد . بازی هایی که خرد سالان و نوجوانان انجام می دهند این بازی ها در فصل تابستان و زمانی که دانش آموزان تعطیل هستند اوقات فراغت آنها را پر می کند . دومین مرحله از مهر ماه تا عید نوروز است و مخصوص جوانان وبزرگسالان می باشد در این موقع از سال به علت اینکه هوا رو به سردی می رود گوسفندان را در غروب از صحرا به روستا می آورند و هر خانواده گوسفندان خود را در خانه مخصوص گوسفندان که به آن خونه خلومه گفته می شود نگهداری می کنند و مقداری علوفه هم به آنها می دهند  به همین خاطر یکی از افراد خانواده به کنار روستا که یک آغول بزرگ برای برگشت گوسفندان هست می روند و منتظر برگشت گوسفندان از صحرا می مانند چون زمان برگشت دقیق گوسفندان معلوم نیست افراد نیم ساعت زودتر به آن محل رفته و جهت اینکه اوقات فراغت را به شادی بگذرانند بازی های محلی را انجام می دهند. چون این گونه بازی ها به صورت گروهی می باشد شور و نشاط بیشتری نسبت به بازی هایی که در گوشی موبایلشان دارند ایجاد می کند .

سومین موقع تعطیلات عید است که در این موقع از سال تمامی بازی های محلی کم و بیش انجام می گردد.

گت در فرهنگ لغت روستای کلاته بالا به معنی گوی یا شیئی گرد و به افراد که قد کوتاهی دارند گفته می شود .

بازی های محلی ، گت بازی  Got bazi

گت بازی یک بازی نسبتا جدیدی از ترکیب تیله بازی (تشله بازی) و آرا بازی می باشد این بازی مخصوص جوانان وبزرگ سالان است به علت اینکه از گوی آهنی استفاده می کنند چنانچه سن افراد بالاتر از 15 سال باشد بهتر است

تعداد افراد: این بازی مثل بقیه بازی های محلی می بایست در مرحله اول،  افراد گروه مشخص گردد .تعداد افراد در هر تیم 3 الی 4نفر است در این بازی حداقل باید 3 تیم شرکت داشته باشند چون زمانی که یک تیم ببازد تیم بعدی به عنوان حریف تیم برنده وارد بازی شود هر چه تعداد تیم ها بیشتر باشد هیجان بازی برای بردن بیشتر می شود.

یارگیری : در ابتدا برای هر تیم یک نفر استاد مشخص می گردد تا او از بین افرادی که تمایل به انجام بازی دارند افراد گروه خود را مشخص کند و هریک از استاد ها 3 نفر را برای تیم خود انتخاب می کنند تا افراد گروه با استاد به 4 نفر برسد لازم به ذکر است که استاد نمی تواند هر 3 نفر را یکجا انتخاب کند هر یک از اساتید گروه  یک نفر از باتجربه ترین افراد را انتخاب نموده بعد تیم های دیگر هم این کار را انجام می دهند و به همین روش افراد تیم کامل می گردد.

نوبت بازی : بعد از مشخص شدن هر تیم به روش های : تر یا خشک-شیر یاخط-سنگ کاغذ قیچی نوبت بازی تیم مشخص می گردد.

وسایل بازی: گوی فلزی (به تعدا افراد 2تیم) گوی های فلزی به اندازه توپ تنیس می باشد واگر افراد هر تیم 4 نفر باشند 5 چاله در زمین کنده می شود.

بازی های محلی ، گت بازی  Got bazi

روش بازی :

 در صورتی که افراد تیم 4نفر باشند 5چاله به قطر 10سانتی متر و عمق 7سانتی متر در یک راستا با فاصله 4 الی 5متر ایجاد می کنند به چاله در بازی ، خونه(خانه) می گویند اولین خونه(چاله)خونه شن نام دارد . شن  shon به معنی نشستن، گذاشتن است. در این بازی شن دادن یعنی گذاشتن گوی های  فلزی ، در لبه اولین خونه یا همان خونه شن .

امتیازات : تیر: یک امتیاز  خونه: یک امتیاز سرملی : 2الی 4امتیاز

در این بازی برخورد 2گوی را با همدیگر تیر می گویند و یک امتیاز دارد.

چنانچه افراد بتوانند با پرتاب گوی ، آن را به داخل چاله یا همان خونه تیم مقابل  بیاندازند یک امتیاز می گیرند

گروهی که می بایست شن دهد گوی های خود را در لبه خونه اول در امتداد خونه های دیگر می گذارد. هریک از افراد تیم بعدی که می بایست  بازی را شروع می کند از فاصله 6الی 7متر ،گویی که دارند را به سمت گوی های تیم مقابل پرتاب می کنند چنانچه برخوردی در این مرحله صورت گیرد به آن سر ملی می گویند و آن نفر یک نوبت بازی به عنوان دارد که می تواند خونه بگیرد اگر موفق به این کار شد مجدد می تواند به تمام گوی های دیگر یک تیر بزند .

بازی های محلی ، گت بازی  Got bazi

و بعد نوبت به تیم مقابل می رسد زمانی که تمامی خونه ها گرفته شد بازی تمام می شود و امتیاز ها را می شمارند اگر بازنده نداشتند بازی مجدد شروع می شود تا یک تیم ببازد به عنوان مثال اگر یک تیم 10امتیاز داشت و تیم بعدی 4 امتیاز ،تیمی که 10امتیاز داشته می شود 6امتیاز

تعداد امتیاز ها جهت باخت یک تیم در اول بازی توسط اساتید مشخص می شود

بازی های محلی ، گت بازی  Got bazi

از 4 نفر تیم شروع کننده  ، 2 نفر برای سرملی زدن یا همان تیر زدن اقدام می کنند و2نفر دیگر برای خونه گرفتن .چون آنها می بایست از 5 خونه  ،4 خونه را بگیرند . افرادی که شن می دهند اگر بتوانند خونه شن را بگیرند برای همه افراد محاسبه می گردد ولی اگر تیم مقابل بتواند سرملی بزند و آن خانه را بگیرد ، یک خونه حساب می شود

 

توجه: مطلب اختصاصی از وبلاگ روستای کلاته بالا

هر گونه کپی برداری وانتشار با ذکر منبع بلامانع است

 

 

 

 


:: موضوعات مرتبط: بازی های محلی روستای کلاته بالا , گت بازی Got baz , ,
:: برچسب‌ها: بازی های محلی فراموش شده , بازی های محلی روستای کلاته بالا , گت بازی , Got bazi ,



صفحه قبل 1 صفحه بعد