پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
تبلیغات
.



خرخرِ سَوز Khar khare sauz
نوشته شده در دو شنبه 2 بهمن 1391
بازدید : 3226
نویسنده : عبدالحسین غلامی

 4-خرخر سوز یکی از بازی های پر تحرک وشاد روستای کلاته بالا است

 4-1-1  این بازی مخصوص مردها وجوانان است که به صورت دوتیم حداقل سه نفره تا6نفر اجرا می گردد
4-1-2روش یار گیری
مثل بیشتر بازی ها اول دو نفر به عنوان استاد انتخاب می شوند و از بین کسانیکه تمایل به بازی دارند بازیکن انتخاب می نمایند در این بازی کسانیکه از نظر قدرت بدنی در سطح بالایی باشند بهترین بازیکن محسوب می گردند.
4-1-3روش اجرای بازی
بعد از اینکه هر گروه مشخص گردید از طریق های شیر یا خط ، تر یا خشک نوبت تیم برنده یا بازنده مشخص می گردد. آنگاه یک فرد خارج از تیم به عنوان میخ تعیین میگردد و وظیفه او این است که کنار یک دیوار به عنوان تکیه گاه بایستد و از گروه بازنده، ضعیف ترین فرد ،کمر فرد میخ را میگیرد طوری که حالت 90درجه دا شته باشد .نفر دوم با زاویه 90درجه ، نفر اول را میگیرد . همین روش را ادامه می دهند تا تعداد نفراد تمام شوند.
حالا نوبت برنده ها (شروه کننده بازی) است .اول نفر باید جابک ترین نفر باشد. او به گروه بازنده ،با خواندن این شعر ، آماده باش برای شروع بازی را می دهد .
خرخرِ سَوز *پالون سوز * خود را بگیر *که اومدم
آنگاه با سرعت به طرف گروه بازنده می دود و کف دو دست خود را به پشت اولین نفر گذاشته وبا تمام توان می پرد تا به پشت آخرین نفر (اولین نفری که ،کمر فرد میخ را گرفته) برسد .در ادامه بقیه بازیکن ها هم می بایست همین کار را انجام دهند .چنانچه همه بازیکن ها سوار بر پشت گروه بازنده شدند آنگاه یکی از برنده ها می گوید .دست کدوم دست. گروه بازنده به برنده ها نیم نگاهی می کند چنانچه ببیند یکی از آنها به هر طریقی دارد از پشت گروه می افتد ،جواب آنها را نمیدهد ولی اگر متوجه شد که به آنها سواری مجانی می دهد می گویند : چپ یا راست
وبرنده ها بازی را از اول شروع می کنند تا نوبت را به حریف بدهند(بسوزند)
4-1-4 قوانین بازی
الف ) چنانچه گروه بازنده نتوانند وزن کسانی که بر پست آنها سوار شدن را تحمل نمایند ویکی از آنها حالت 90درجه را نگه ندارد (زمین خوردن یاایستادن) گروه برنده بازی را از اول شروع می نماید.
ب) چنانچه فرد تکیه گاه (همان میخ) وهر دو گروه یکجا به زمین افتادند (در اصطلاح محلی قلعه به رفت)
تیمی که بازی را شروع کرده ، نوبت را از دست نمی دهد
ت) .اگر یکی از بازیکن های برنده ،  نتواند به پشت گروه بازنده سوار شود نوبت آن گروه از بین می رود .
ث) چنانچه یکی از افراد برنده ، از پشت گروه بازنده افتاد. گروه بازنده اعلام می گردد

ح) اگر گروه بازنده گفت چپ ویک یا چند نفر از برنده ها اشتباهی از طرف راست پیاده شدند .بازنده می شوند.

 


:: موضوعات مرتبط: بازی های محلی روستای کلاته بالا , خرخرِ سَوز , ,
:: برچسب‌ها: بازی های محلی , روستای کلاته بالا ,



صفحه قبل 1 صفحه بعد