شهرک قدس - کلاته بالا

شهرک قدس - کلاته بالا
سایت روستای کلاته بالا جهت آشنایی جوانان وبازدیدکنندگان محترم با فرهنگ، آداب و رسوم مردم روستا  
قالب وبلاگ
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شهرک قدس (کلاته بالا) و آدرس http://kelatehbala.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

 
زرشک (به انگلیسی: Ber beris)درختچه ایست تیغدار به ارتفاع ۱ الی 2.5 متر. چوب آن به رنگ قرمز، قهوه‌ای وداخل پوست آن زرد است. برگ‌های آن بیضی شکل با دندانه‌های اره‌ای و میوه اش قرمز رنگ بیضوی شکل و ترش مزه‌است.
 مزارع زرشک روستای کلاته بالا
زرشك بصورت وحشي اما دانه دار در دامنه كوه هاي البرز وساير نقاط كشور عزیزمان ایران  ديده شده است که از آن آب زرشک میگیرند . ولی  زرشك كاشته شده در روستای کلاته بالا از نوع بی دانه (زرشک پلویی) که زینت بخش سفره خیلی از مردم دنیا ست ، مي باشد
بستگی به دمای هوا، معمولاَ از اوایل خرداد ماه به بعد  فصل شکوفه دادن بوته زرشک است، غنچه‌های زرد رنگ تا فصل پاییز به دانه های میوه تبدیل شده و با اولین کاهش دما رنگ قرمز گیلاسی به خود می‌گیرند.
به دلیل نوع آب وهوایی که در منطقه قائنات حکمفرماست به جرأت میتوان گفت که: زرشک قائنات بخصوص روستای کلاته بالا وچند روستای دیگر ، از مرغوب ترین زرشک های ایران می باشد .
مزارع زرشک روستای کلاته بالا
بیشترین درختچه های زرشک های این روستا در مسیر رودخانه ای فصلی بنام " تگ او" (دره آب) که شامل 6رشته کاریز (قنات) از ده پایین تا اُخ ، کاشته شده است .
بعد از" تگ او " میتوان از کِشمون بَزّآباد ،کشمون کال شور ، کشمون کلاته ی شابک و از میسر رود خانه ی فصلی دیگر از تگ کال سنگ و پَی رودَما تا کوه سرخ ودر آخر تنگل زرد نام برد ومابقی مزراع زرشک در بند سار ها به صورت دیم وآبی کاشته می شود.
در توضیح متن فوق باید یادآور شوم که زرشک هایی که به صورت دیم کاشته می شود از مرغوبیت کم تری برخودار است
 
***منتظر ادامه مطلب باشید**


به سایت روستای کلاته بالا خوش آمدید

نظرات شما عزیزان:

خلیل
ساعت18:00---6 آذر 1392
سلام ممنون از وبلاگ قشنگت معلومه به سرزمین اجدادت علاقه داری.اگه ممکنه از طریقه برداشت زرشک وجداکردن آن از برگ وخار وتمیز کردنش بگو تامردم بدانند که این محصول چقد زحمت دارد.ازاینکه قدیم مردم از گرسنگی کشته چغندر میخوردند.ازکاشت وبرداشت گندم بگوکه معمولابصورت گروهی گندم را درو میکنن و بقول ما ورد ها یه بیت هایی میگویند ازاین وردها و وزن وآهنگش وتاثیرآن بر درو کردن بگو.ممنوننننننننن
پاسخ:سلام به شما دوست عزیز چون میخوام مطالب همیشه تازگی داشته باشه کم مطلب میگذارم ولی میخوام همیشه باشه بقول شعر سعدی : رهرو آن نيست كه گه تند و گهي خسته رود... رهرو آنست كه آهسته و پيوسته رود


reza
ساعت14:20---12 دی 1391
okreza.blogfa.com
salam farshid khan


رمضان
ساعت21:48---24 خرداد 1391
خدا اموات را رحمت كند خصوصا اونايي كه در اون قبرستان خفته اند.

لطفتان زياد

تلاشتان برقرار
پاسخ: آمیــــــــــــــــــــــــــــــن and mer30


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: کلاته بالا، زرشک مهمترین محصول روستای کلاته بالا، ،
برچسب‌ها: مزارع زرشک روستای کلاته بالا, زرشک پلویی, قنات, کشمون ده پایین, روستای کلاته بالا, شهرک قدس قاین, خواص زرشک, داروی گیاهی, خواص زرشک در درمان, زرشک و بارداری,
[ دو شنبه 15 اسفند 1390 ] [ 13:50 ] [ فرشید ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به سایت روستایی کلاته بالاخوش آمدید
موضوعات وب
امکانات وب