پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
تبلیغات
.



چک دهه chakkeh daheh
نوشته شده در جمعه 15 آذر 1392
بازدید : 3587
نویسنده : فرشید

انباره گندم . خرمن گندم

چک دهه چیست؟

تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 مردم روستای کلاته بالا به مقدار گندم و جو برداشت شده ، مالیات پرداخت می نمودند . در آن زمان بعد از درو کردن گندم و جو و انبار نمودن محصولات در خرمن از طرف ژاندارمری یک یا دو درجه دار به همراه راننده که معمولا سرباز بود جهت ارزیابی مقدار محصولات گندم و جو به روستای کلاته بالا می آمدند . مامور ژاندارمری  به همراه کدخدا و قرق بان (دشت بان) و یک  نفر ارزیاب از روستا تمامی گندم های انبار شده در خرمن ها را ارزیابی می نمودند و به آن در صدی مالیات تعلق می گرفت . مامور ژاندارمری اسامی تمامی افراد روستا و مقدار مالیاتی را که افراد می بایست پرداخت نمایند را لیست میکرد و آن را به کدخدا می داد تا از مردم دریافت نماید و به ژاندارمری بدهد . دقیقا کسی نمی داند که این مبلغ به حساب خزانه دولت واریز میشده یا حساب ژاندارمری ولی به هر حال مردم روستای کلاته بالا به تناسب محصولی که برداشت می کردند می بایست مبلغی را پرداخت می کردند .

در آن زمان پذیرایی از چندین نفری که کار ارزیابی را انجام می دادند برای یک نفر مشکل بوده چون مامورین از یک تا دو روز در روستا می ماندند لذا در هر سال پذیرایی از این افراد را نوبت بندی میکردند.چنانچه مامورین ژاندارمری یک روز در روستا می ماندند ،کدخدا به سه نفر از اهالی روستا می گفت که امثال چک دهه نوبت شماست وآن سه نفر وظیفه داشتند سه وعده غذایی (صبحانه ، نهار  و شام)آنها را مهیا نمایند . پس نتیجه میگیریم که:

چک دهه عبارت است از: پذیرایی یکی از خانواده های روستا، از مامورین ژاندارمری که جهت ارزیابی محصولات برداشت شده و اخذ مالیات  به روستا آمدند

مطلب اختصاصی از وبلاگ روستای کلاته بالا 

توجه : هر گونه انتشار وکپی با ذکر منبع بلامانع است

 


:: موضوعات مرتبط: کلاته بالا , چک دهه chakkeh daheh , ,
:: برچسب‌ها: چک دهه chakkeh daheh , فرهنگ لغات روستای کلاته بالا , خرمن , انباره گندم , مالیات بردرآمد ,



صفحه قبل 1 صفحه بعد