پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
تبلیغات
.



تبریک عید نوروز
نوشته شده در چهار شنبه 28 اسفند 1398
بازدید : 3826
نویسنده : فرشید

   يا مقلب القلوب و الابصار يا مدبراليل و النهار

 

يا محول الحول و الاحوال حول حالنا الي احسن الحال

 

تبریک عید نوروز 93

حلول سال نو و بهار پرطراوت را که نشانه قدرت لايزال الهي و تجديد حيات طبيعت مي باشدرا به تمامي مردم روستای کلاته بالا و شما عزیزان بازدید کننده  تبريک و تهنيت عرض نموده و سالي سرشار از برکت و معنويت را از درگاه خداوند متعال و سبحان براي شماعزيزان مسئلت مي نماييم


:: موضوعات مرتبط: کلاته بالا , کلاته بالا روستایی متفاوت , اخبار روستای کلاته بالا , تبریک عید نوروز , ,
:: برچسب‌ها: تبریک عید نوروز , تبریک نوروز94 , تبریک عید94 , عید , عید نوروز , جشن نوروز ,



کلاته بالا روستایی متفاوت Kalatehbala village
نوشته شده در دو شنبه 15 اسفند 1390
بازدید : 6187
نویسنده : فرشید

 

 

بنام خداوند جان و خرد
سلامي به گرمي آفتاب به لطافت ابر به روشني مهتاب ،هدیه به شما نازنین بزرگواری که از وقت گرانبهایت گذشتی تا مطالب شاید ارزشمند مرا بخوانید .

 روستای کلاته بالا شهرک قدس قاین

________________________________________________
کلاته بالا در لغت نامه دهخدا
 کلاته بالا. [ ک َ ت ِ ] (اِخ ) دهی است از دهستان مرکزی بخش قاین شهرستان بیرجند. محلی کوهستانی و معتدل است . سکنه 981 تن . آب آن از قنات و محصول آنجا غلات ، زغفران و شغل مردم زراعت و مالداری است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9).
 _________________________________________________
 کلاته بالا  روستایی است بسیار قدیمی از بخش مرکزی قاین که تاریخ آن به دوره قبل از اسلام برمیگردد.  آثار به جای مانده از قیبل : غار، کاریز(قنات) ، قبرستانهای متعدد  وده ها  درخت کهن سال ، گواه بر این مدعاست .
بر اساس كاوش های باستان شناسی این باور وجود دارد كه كاریزهای ایجاد شده درنواحی جنوبی خراسان و چند استان دیگر در دوره ی هخامنشیان ساخته شده است .
این نکته پرواضح است که آب و دسترسی به آن از جمله ی ابتدایی ترین نیاز های بشر برای ادامه ی حیات خویش است و روستای کلاته بالا با داشتن ده کاریز(قنات) در گذشته نچندان دور یکی از روستا های  آباد و خوش آب و هوای، شهرستان قاین بشمار می آمده است .
به علت تغییرات جوی وخشک سالی های پیاپی مردم این روستا به شهرهای دیگر ایران از جمله تهران ،مشهد ،قاین و.....مهاجرت نمودند .طبق طرح سرشماری سال 1385تعداد سکنه این روستا 852تن اعلام گردیده است .
مردمان کلاته بالا  بسیار خونگرم و مهربان ، شاد و مهمان نواز ، زحمت کش و صبور هستند. در بین مردم روستا خانواده و مذهب ازجایگاه و منزلت خاصی برخورداراست .
مذهب مردمان این روستا ، شیعه اسماعیلی واثنی عشری با جمعیتی در حدود 45% به 55%است . ادامه دارد

:: موضوعات مرتبط: کلاته بالا , کلاته بالا روستایی متفاوت , ,
:: برچسب‌ها: روستای کلاته بالا , شهرک قدس قاین ,



صفحه قبل 1 صفحه بعد